Dagens PS

Oatly får konkurrens av Arla – havremjölk i Sverige

Jörd på Arla
Arlas havremjölksprodukter, med varumärket Jörd, är på väg till Sverige. (Foto: Arla)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 13 aug. 2021Publicerad: 13 aug. 2021

Nu får Oatly konkurrens av Arla. Mjölkjätten ska sälja havremjölk i Sverige.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Samtidigt som Oatly har anklagats för att överdriva sin försäljning så får nu bolaget konkurrens av Arla på svensk mark.

Arla ser alternativa mjölkprodukter som en viktig framtidsmarknad, som enligt analysföretaget Consumer Insights har en marknadstillväxt på mellan 19 och 25 pro­cent.

Ifjol lanserade Arla sina första havremjölksprodukter i Danmark och Stor­britannien – under varumärket Jörd – som nu även kommer säljas i Sverige.

Siktar på Sverige

Det är dock oklart när det kommer att ske.

”Sverige är ett av de länder som står på tur men jag kan inte säga om det blir först ut. Jag kan av konkurrensskäl heller inte ge några lanseringsdatum mer än att det blir snart. Konkurrensen är knivskarp och många föl­jer noga det vi gör”, säger Erik Bratthall, presschef på Arla i Sverige till Di.

Arla har redan satt ribban högt – där man vill bli nummer tre på marknaden av alternativa mjölkprodukter.

Från och med juni köps all havre av svenska bönder som går till Arlas fabrik i Esbjerg i västra Danmark.

Samtidigt är det bara tre år sedan bolaget gick ut med uttalandet att man aldrig skulle producera havremjölk, samtidigt som mejerijätten är ett koopera­tiv som ägs av mjölkbönder.

ANNONS

Nya tider

Men men de nya tider som råder – då allt fler vill ha alternativ till vanliga mejeriprodukter – hänger företag som Arla med i svängarna.

”Omsvängning eller anpassning, det beror på hur man ser det. Arla har i över hundra år varit duktigt på att möta konsumenternas för­änderliga efterfrågan, det är det som vi gör nu också”, säger Erik Bratthall och tillägger samtidigt:

“Sedan kanske vi lärt oss att inte vara så kategoriska i våra uttalanden, saker kan ju för­ändras.”

Läs mer: Oatly förlorar namntvist mot brittiska Pureoaty

Läs mer: Succébolaget Oatly anklagas för uppblåsta siffror

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]