Artikelserie: Få saker trollbinder en publik som en riktigt bra berättelse. Men vad är det egentligen som gör en bra story, och hur förmedlar du ett budskap på ett trovärdigt sätt? Här kommer svaret tillsammans med några goda råd på vägen.
Nyckeln till ett trovärdigt budskap
Mest läst i kategorin
Det kan låta självklart. Det där att säga något och verkligen mena det, men faktum är att ett äkta och hjärtligt budskap utmanar de flesta av oss – och det mer än vi tror.
Inte minst då vi lever i en tid av snabba och ytliga meddelanden. För det gör vi.
Skapa närvaro
Så hur kan du säkerställa att ditt budskap att inte bara hörs, utan även tas emot och berör i dagens mediebrus? Som Dagens PS tidigare kunnat berätta bygger det på flera grundstenar, varav en dem handlar om att ta kontroll över sin andning.
En annan att vända sin nervositet till en superkraft.
Nästa steg är att skapa en plats där både du och din publik är närvarande, vilket är precis vad Johnny Pihlström och Reuben Sallmander, på Speaker Academy valt att lyfta fram i sin kurs “Tala så det känns.”
Våra hjärnor är skapade för att reagera på berättelser, vilket gör dem till ett kraftfullt verktyg för kommunikation.
Förstå ditt budskap
Detta genom att göra en djupdykning i vad de valt att kalla “Det förankrade budskapet”.
En uppskattad del av kursen som syftar till att hjälpa deltagarna att förstå och värdera sitt budskap så att även andra kan göra det.
Här kan en frågeställning exempelvis vara hur vi föder insikter som skapar medvetna
avsikter hos den som lyssnar, och i sin tur skapar utsikter?
Äkthet och passion
Som ett led i dessa frågor lär Pihlström och Sallmander även sina deltagare att bygga budskapet utifrån värde och betydelser med tyngdpunkt på storytelling, äkthet och struktur.
Tre ingredienser som ett budskap enligt Pihlström inte kan vara utan.
“Våra hjärnor är skapade för att reagera på berättelser, vilket gör dem till ett kraftfullt verktyg för kommunikation. När vi talar med äkthet och passion, är det mer troligt att vår publik kommer att känna en emotionell koppling till vårt budskap vilket gör det lättare att minnas”, säger han.
Vem är mottagare?
Ett välstrukturerat budskap hjälper i sin tur din publik att följa med i presentationen och förstå de viktigaste delarna. Något som vi stundtals tar för givet, men verkligen inte får glömma bort.
För vem är det egentligen som sitter i din publik? Varför är hen där, och hur kan du anpassa ditt budskap så att det väcker nyfikenhet?
Det är en frågeställning som verkligen är värd att lägga tid på.
Ett annat bra tips är också att fokusera på värdet du vill förmedla, snarare än innehållet i sig, och vidare – vad du kan göra för att mottagandet av budskapet ska få bäst förutsättningar.
Något som en av retorikens stora inspiratörer Cicero löste genom dela in sitt budskap och dess byggstenar i tre delar:
Movere – Beröra
Docere – Lära ut
Delectare – Behaga
En taktik, om än i förenklad form, som syftar till att känna in sina lyssnare, och kan vara guld värd i en tid då vi tenderar att bli onödigt tekniska.
För visst har även du lyssnat till presentatörer som läser innantill från en PowerPoint. Kanske även varit en av dem som stått där framme?
Det har vi alla.
Utgångspunkt i en bra story
Detta var utmaningar som Anders Åkesson, ställdes inför när han gick kursen.
Som en förhållandevis van talare kunde han stundtals uppleva att hans föredrag och anföranden saknade “finess”. Något som Speaker Academy hjälpt honom hitta.
“Numera försöker jag alltid inleda mina föredrag och kurser med lite storytelling. Jag tänker också mer på mitt kroppsspråk och att ha kontakt med mina lyssnare”, säger Anders.
Han berättar också att kursen gjort honom mer medveten, analytisk och nyfiken. Erfarenheter som sammantaget gjort det “mycket roligare” att prata inför främmande människor.
Därför fungerar det
Genom att fokusera på storytelling, äkthet och struktur skapar du en förståelse för ditt budskap och ämnesområde.
En bra struktur innebär att du funderar på essensen i ditt budskap och har en god anknytning till ämnet. Minst lika viktigt är att du anpassar det du ska säga för dina mottagare.
Med ökad kunskap och närvaro kommer en seriositet som ger dig en djupare koppling till din publik. Det gör det i sin tur roligare att tala inför andra.
Inspirerad? Håll utkik efter den tredje delen i vår serie: “Det tilltalande tilltalet” och läs mer om Speaker Academys kurser här!
Läs även:
Så lär du dig tala så att det känns
Så förvandlar du nervositet till en superkraft
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.