Två år av pandemi och ett uppdämt resebehov har banat väg för en ny typ av resenärer. Säg hej till “lyxfritidskunden” som älskar att flyga business class och inte räds vare sig höga priser eller flygskam, skriver Fortune.
Nya resetrenden – Flyger business class, betalar med bonuspoäng
Mest läst i kategorin
Sommaren 2022 gick i resandets tecken och fyllde flygplatser i både USA och Europa på gott och ont. Det blev också startskottet för en ny trend på flyghimlen och en köpstark stamkund i business class som saknar både kostym och portfölj.
Enligt Air France har den så kallade “lyxfritidskunden” gjort entré och fyllt upp de dyraste platserna bland världens flygbolag, dock utan några som helst ambitioner på att arbeta, eftersom de inte flyger å tjänstens vägnar.
Har samlat bonus- och resepoäng
Däremot har dessa resenärer kunnat tillgodogöra sig bonus- och resepoäng från bland andra American Express och dessutom skjutit upp sin semester i två års tid, vilket gör dem mer benägna än någonsin att unna sig dyra flygbiljetter.
“Du har denna enorma pool av besparingar bland rikare människor, som kommer att sprida sig på business class, eller till och med första klass”, säger Alexander Irving, europeisk flygbolagsanalytiker på Bernstein till Fortune.
Senaste nytt
Flög bara business class
En av dessa lyxfritidsresenärer är den 36-årige frilansaren Christopher Leung från Vancouver i USA, som trots en genomsnittlig inkomst på 70 000 dollar per år har kunnat flyga jorden runt.
Alltid i business class i lyxiga kabiner och med hjälp av resepoäng som han samlat på sig från ett tjugotal kreditkort. En redig bonus som även täckte kostnaderna för lyxhotell.
Tvingar affärsmän att flyga ekonomiklass
Samtidigt är det en resvana som komplicerar saker och ting för de resenärer som försöker boka “en riktig affärsresa”, enligt Fortune. När business class plötsligt blivit åtråvärt för en bredare målgrupp, tvingas affärsmän ställa in sina möten eller hemska tanke: flyga ekonomiklass, eftersom alla platser är utsålda.
Ett lyxigt problem som dock ser ut att kunna plana ut. Med hösten i antågande har flygbolagen istället andra problem. Efter pandemin saknar de fortfarande omkring 30 procent av sina forna affärsresenärer och en av sina viktigaste intäktskällor.
En förlust som det enligt en uppskattning av Global Business Travel Association kan ta år att hämta hem. Som tillägg till det hänger stigande bränslepriser och lågkonjunktur alltjämt i luften, vilket kan komma att slå hårt mot mindre flygbolag.
Läs även: Snart flyger du till New York på bara 3,5 timmar
Läs även: Krislån till SAS får grönt ljus i USA – med reservation
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.