Dagens PS

Nya resetrenden – Flyger business class, betalar med bonuspoäng

business class
Att flyga business class har blivit en het trend för övervintrade semesterfirare. (Bild: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 12 sep. 2022Publicerad: 12 sep. 2022

Två år av pandemi och ett uppdämt resebehov har banat väg för en ny typ av resenärer. Säg hej till “lyxfritidskunden” som älskar att flyga business class och inte räds vare sig höga priser eller flygskam, skriver Fortune. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sommaren 2022 gick i resandets tecken och fyllde flygplatser i både USA och Europa på gott och ont. Det blev också startskottet för en ny trend på flyghimlen och en köpstark stamkund i business class som saknar både kostym och portfölj.

Enligt Air France har den så kallade “lyxfritidskunden” gjort entré och fyllt upp de dyraste platserna bland världens flygbolag, dock utan några som helst ambitioner på att arbeta, eftersom de inte flyger å tjänstens vägnar.

Har samlat bonus- och resepoäng

Däremot har dessa resenärer kunnat tillgodogöra sig bonus- och resepoäng från bland andra American Express och dessutom skjutit upp sin semester i två års tid, vilket gör dem mer benägna än någonsin att unna sig dyra flygbiljetter.

“Du har denna enorma pool av besparingar bland rikare människor, som kommer att sprida sig på business class, eller till och med första klass”, säger Alexander Irving, europeisk flygbolagsanalytiker på Bernstein till Fortune.

Business class

Mer utrymme för benen och mjukare säten i business class. (Bild: Pixabay)

ANNONS

Senaste nytt

Flög bara business class

En av dessa lyxfritidsresenärer är den 36-årige frilansaren Christopher Leung från Vancouver i USA, som trots en genomsnittlig inkomst på 70 000 dollar per år har kunnat flyga jorden runt.

Alltid i business class i lyxiga kabiner och med hjälp av resepoäng som han samlat på sig från ett tjugotal kreditkort. En redig bonus som även täckte kostnaderna för lyxhotell.

ANNONS

Tvingar affärsmän att flyga ekonomiklass

Samtidigt är det en resvana som komplicerar saker och ting för de resenärer som försöker boka “en riktig affärsresa”, enligt  Fortune. När business class plötsligt blivit åtråvärt för en bredare målgrupp, tvingas affärsmän ställa in sina möten eller hemska tanke: flyga ekonomiklass, eftersom alla platser är utsålda.

Ett lyxigt problem som dock ser ut att kunna plana ut. Med hösten i antågande har flygbolagen istället andra problem. Efter pandemin saknar de fortfarande omkring 30 procent av sina forna affärsresenärer och en av sina viktigaste intäktskällor.

En förlust som det enligt en uppskattning av Global Business Travel Association kan ta år att hämta hem.  Som tillägg till det hänger stigande bränslepriser och lågkonjunktur alltjämt i luften, vilket kan komma att slå hårt mot mindre flygbolag.

Läs även: Snart flyger du till New York på bara 3,5 timmar

Läs även: Krislån till SAS får grönt ljus i USA – med reservation

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]