När den geopolitiska spelplanen ritas om letar svenska företag nya jaktmarker. Här är några av dem.
Nya jaktmarker – hit flyttar de svenska företagen
Mest läst i kategorin
Indien har stått i fokus det senaste året av flera skäl, vilket Dagens PS tidigare kunnat rapportera.
Landet är redan en av världens största ekonomier och fortsätter växa.
Nu har man haft draghjälp av fientligheten mellan USA och Kina.
När allt fler länder väljer en ”Kina plus ett”-strategi är Indien ofta det land man vill öka handeln med, för att komma från beroendet av de andra supermakterna.
Fler än hundra
Nu resonerar Sverige likadant.
Under de senaste tolv åren har fler än hundra svenska företag etablerat sig i Indien.
I en stor enkätundersökning Business Sweden gjort säger 86 procent av de svarande företagen att de anser affärsklimatet i Indien bra eller mycket bra.
Innovation och digitalisering
Eftersom innovation, digitalisering och grön omställning är de viktigaste pelarna i den ekonomiska tillväxt Indien bygger menar de att svenska företag har extra goda förutsättningar.
Svenska företag har varit verksamma i Indien över 120 år men det senaste dussinet år har företagssatsningarna exploderat.
Indien är nu hem för totalt 260 svenska företag och antalet växer.
Fördel svenska företag
Även svenska företagare på hemmaplan ser möjligheter i Indien och Asien i övrigt.
Idag går 14 procent av svensk export till Asien och Oceanien – som samtidigt står för 37 procent av den globala ekonomin.
Mellan 2015 och 2020 investerade svenska företag motsvarande cirka 19 miljarder kronor i Indien.
Under de tre åren efter det har flera företag gjort stora investeringar och startat produktion i landet.
FoU ökar i Indien
44 procent av bolagen i undersökningen säger att marknadsföring och försäljning är fokusområden för dem i Indien.
Samtidigt ökar sourcing och handel samt FoU, forskning och utveckling, starkt.
Bolagen har även draghjälp av synen på Sverige, som rankas högt i Indien när det gäller innovation, hållbarhet och utveckling av högkvalitativa produkter.
Hela 97 procent av företagen menar att det svenska varumärket bidrag mycket eller väldigt mycket till deras framgångar i Indien.
Fler länder med potential
I år får man lite extra draghjälp på det området. Sverige och Indien firar nämligen 75 år av diplomatiska förbindelser 2023.
Tillsammans med Kanada och Brasilien är Indien det land företagen anser har bäst investeringsmöjligheter i framtiden.
”Den geopolitiska situationen vi har i världen i dag har gjort att många bolag behöver ha vad vi kallar ”China plus one-strategy”. Då ligger Indien väldigt bra till hands”, konstaterar Cecilia Oskarsson, handelssekreterare i Indien, till TN.
Relaterade artiklar:
Morgan Stanley vänder blicken mot Indien
Ray Dalio hissar Indien – tillväxtmagnet
Indien kan fylla luckan efter Kina
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.