En reträtt och en comeback. Det som tidigare var Expert är tillbaka på svenska marknaden under Powers varumärke. Media Markt drar sig tillbaka efter 17 år. Här är de nya ägarnas plan för hemelektronikkedjan.
Nya ägarnas plan för Media Markt
Mest läst i kategorin
Hemelektronik har varit en huggsexa som marknad det senaste decenniet. För fem år sedan tvingades Expert kasta in handduken i den svenska ringen och lämna.
Nu är man tillbaka som Power och köper hela Media Markts svenska butiksnät.
På gång tidigare
Men det var aktuellt redan för fem år sedan, skriver Computer Sweden idag.
Då stoppade interna stridigheter Experts, som namnet då fortfarande var, köp.
“Det har varit en lång process,” konstaterar Powers koncernchef Ronny Blomseth till Computer Sweden, mycket nöjd med att vara i hamn med affären.
“Vi har haft en dialog med Media Markt och med andra också. Då måste man passa på när det passar.”
Kräver godkännande
Han konstaterar att Power hela tiden velat ha butiker i Sverige men att det var nu tillfället att köpa dök upp.
“Nu behöver vi en del tid att sätta oss in i det, och titta på alla sidor av verksamheten. Vi får återkomma med vad vi har för planer. Det är för tidigt att gå in i detaljer nu”, säger Blomseth.
Formellt ska konkurrensmyndigheten säga sitt och sedan ska butikerna byggas om.
Power har, delvis, ett annat koncept och fokus på lite andra varugrupper än Media Markt.
Satsningen kommer att ledas av Robert van Toor som blir Sverige-chef och som lett Powers e-handel i Sverige.
“Fantastiskt bra lägen”
Hur man ska nå lönsamhet och om alla butiker blir kvar är frågor Robert van Toor vill vänta med att svara på.
“Vi har viljan och ambitionen att driva alla butiker vidare. Det är fantastiskt bra lägen och personalen kan sina marknader och känner sina kunder. Så vi har ingen ambition att göra någon förändring där.”
Koncernchefen Ronny Blomseth vill gå i andra riktningen.
“Vi har en ambitiös plan om att öppna fler butiker. De jag har besökt har varit väldigt fina butiker, med duktig personal och de ligger i de rätta retailparkerna.”
Driver på e-handeln
I Sverige har Power så här långt endast funnits som e-handlare men saknat ett butiksnät.
“Media Markt har ungefär 75 procent av omsättningen från sina butiker. Hos oss är det ungefär detsamma (i övriga Norden). Vi ser att omsättningen ökar även för e-handeln på de ställen vi har en butik. Den kombinationen är väldigt bra, det syns en effekt när man kan hämta sin vara i butiken också”, säger Ronny Blomseth.
Och lönsamheten kommer, hävdar koncernchefen, trots att Media Markt inte lyckats på 17 år.
“Ja, vi ser att vi kan nå fram till lönsamhet i Sverige. Vi är ganska optimistiska.”
Läs även: Media Markt lämnar Sverige – blir Power i stället
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.