Konkurrensverket har utrett krympflationen och menar att den i delar är ett mediafenomen – en slutsats man nått genom att undersöka fel år.
Ny utredning – skyller kritiken mot matpriser på media


Mest läst i kategorin
”Krympflation” är ett ord som kom in i nyordslistan 2020 och användes flitigt i media under 2022.
Det är ett begrepp som i kort sammanfattning innebär att förpackningarna minskar men att priset består. För att slippa stå för prishöjningar minskar man paketet i stället.
I Sverige har vi sett det på kaffe där 500 grams-förpackningarna blivit 450 gram eller i vissa fall 425.
Andra varor vi sett krympflationen slå sitt grepp om är blöjor, wokgrönsaker, korv, förpackade tomater, juice och kex.
”Förhoppningen är att vi konsumenter inte ska märka att det blir dyrare”, konstaterar Johanna Hållén, Sveriges konsumenter, hos DN.
Matpriset en tickande bomb: “Ockerliknande priser”. Dagens PS
25 procent dyrare
De tre senaste åren har livsmedelspriserna ökat med 25 procent och 2025 inleddes med de största ökningarna på matpriser på två år, enligt Matpriskollen.
Både de och Sveriges konsumenter ser krympflationen som ett ständigt pågående fenomen.
Nu har Konkurrensverket undersökt fenomenet och konstaterar att krympflation väcker starka reaktioner hos konsumenterna.
Ett generellt råd från verket till handeln är att visa en större transparens och tydlighet på området.
Senaste nytt
”Massmedias rapporter”
Konkurrensverket har låtit docent Fredrik Lange undersöka och analysera fenomenet krympflation inom svensk dagligvaruhandel. Nu har han lämnat sin rapport.
”Rapporten visar att krympflation förekommer i Sverige, men inte i alla kategorier inom dagligvaruhandeln och inte heller återkommande i de kategorier där krympflation har använts”, skriver Konkurrensverket i ett pressmeddelande och passar på att om inte skjuta så åtminstone skada budbäraren;
”Det är ett viktigt resultat mot bakgrund av att massmedia ofta rapporterar om krympflation vilket gör att fenomenet kan framstå som mer utbrett än det faktiskt är”.
Verket konstaterar i stället att dagligvaruhandeln brukar påpeka att det faktiskt finns flera skäl till att minska en förpackning – ökade produktionskostnader, förändrade råvarupriser eller att konsumenternas efterfrågan har förändrats.
Kostar faktiskt för företagen
Dessutom påpekar man ”att genomföra förpackningsförändringar innebär kostnader för företagen i strategiarbete och tillverkningsprocesser som i sin tur påverkar vilka priser företagen sätter på produkterna”.
Det ger, naturligtvis, cirkelresonemanget ett nytt – och möjligen prishöjt – ansikte. Det Konkurrensverket säger är ju att genom att minska förpackningarna drar företagen på sig kostnader som i sin tur tvingar dem att höja priset på den mindre förpackningen.
Vän av ordning skulle möjligen kunna påpeka att företagen i så fall kunnat komma förbi problemet genom att inte minska storleken…
Matpriset en tickande bomb: “Ockerliknande priser”. Dagens PS
Gäller att titta åt rätt håll
Nåväl.
Förklaringen ”att kunna ta mer betalt utan att det syns” finns inte med bland Konkurrensverkets eller utredarens förklaringar till krympflation.
Konstigt?
Nja. Det är de senaste åren som prishöjningarna varit markanta i Sverige – och även då som kritiken mot krympflation varit mest intensiv. Fakta från de åren saknas dock i rapporten.
Den som gör sig besväret att läsa den 50-sidiga rapporten kan då konstatera att man där skriver att de resultat man redovisar ”mäter effekten av krympflation under de senaste tio åren fram till 2021”.
Senare resultat än så – alltså de åren då krympflationen stått i fokus – ”saknas från 2022 och framåt”…vilket är ”en begränsning i denna rapport”.
Även det kan naturligtvis vara medias fel. Eller möjligen konsumenternas.
Största matpris-rallyt på två år: “Kalldusch”. Dagens PS
Matpriserna rusar – men vems är egentligen felet? Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.


AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.