Nu oroas företagare över Postnords varannandagsutdelning. I en ny undersökning är företagare missnöjda över glesare postutdelning.
Ny undersökning: Företagare oroas över sen postutdelning
Mest läst i kategorin
Det är intresseorganisationen Företagarna som står bakom den färska undersökningen.
Där tror 66 procent av de deltagande företagen att Postnords varannandagsutdelning leder till negativa konsekvenser.
Det nya systemet med att dela ut brev varannan dag är inte helt på plats utan beräknas vara infört över hela landet under 2022.
Oroar Företagarna
Det nya systemet, som innebär att enbart 85 procent av breven måste komma fram inom två dagar och att 97 procent av breven ska ha delats ut inom fyra arbetsdagar, oroar dock Företagarna.
Den nya undersökningen, där 864 bolag i organisationens företagarpanel deltog, svarade 36 procent att posttjänsterna fungerar ganska eller mycket dåligt.
Missnöjet riktar sig inte enbart mot Postnord utan samtliga postförmedlare och handlar förutom om låg utdelningsfrekvens och långa befordringstider även om brevlådor som töms för sällan och borttappade brev.
En av de missnöjda företagarna är Madelén Marklund på Marklunds betongprodukter utanför Hofors.
Hon har varit med om post som inte kommer fram.
“Revisorn har berättat att deklarationer som de skickat inte kommit fram. Nu lämnar de dem själva på Skatteverket istället”, säger hon till Di.
Vidare visar Företagarnas undersökning att hela 67 procent av de som svarat i undersökningen anser att det är mycket eller ganska viktigt att kunna skicka eller ta emot fysiska brev som når mottagaren inom två dagar.
Påverkar negativt
Företagen tror att varannandagsutdelning kommer att påverka deras verksamheter negativt, 45 procent svarar att den glesare utdelningen kommer att få vissa negativa konsekvenser, och 21 procent att det kommer att få stora negativa konsekvenser.
Samtidigt säger Postnords produktionsdirektör Agens Karlsson att det är viktigt att företagen kan lita på den nya postgången.
“I den här omställningen, när vi ställer om vår distribution, är vi väldigt noga med att ligga nära kunderna för att säkerställa att den nya produktionsmodellen fungerar.”
Läs mer: Väntar du på posten? Var god dröj
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.