Dagens PS

Ny svensk livsmedelskoncern bildad – lägger bud på Nordic Rice

Taam Food Group bud på Nordic Rice
”Intresset för etnisk mat har aldrig varit större i Sverige och till det kan vi lägga den stora efterfrågan som finns hos alla de som flyttat hit från andra länder. Och vi ska bli deras huvudleverantör”, säger Haider Al-Kaizhwan, vd och grundare till Taam och Nordic Rice. (Foto: Ema Persson)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 04 okt. 2022Publicerad: 07 apr. 2022

Haider Al-Kaizhwan – huvudägare till Sveriges enda risfabrik och grundare av Hot Chilly – startar Taam Food Group. Gruppen består från start av tre förvärvade bolag – Hot Chilly, BRK Food och Lazzat Foods med en sammanlagd omsättning på cirka 220 miljoner kronor. Dessutom har Taam lagt ett strategiskt bud på aktierna i Nordic Rice. Den nya koncernen har siktet inställt på att omsätta en miljard inom tre år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Taam erbjuder livsmedelskedjor, storkök och fristående handlare en helhetsleverantör av mat från så kallad etnisk mat, eller många av världens stora kök – exempelvis Medelhavet, Mellanöstern, Balkan och Asien.

Koncernen erbjuder över 1 500 produkter från 30 länder och har redan cirka 2 000 kunder, bland annat livsmedelskedjor som Coop, Ica och Axfood.

”Intresset för etnisk mat – nya kök och matvaror – har aldrig varit större i Sverige och till det kan vi lägga den stora efterfrågan som finns hos alla de som flyttat hit från andra länder. Och vi ska bli deras huvudleverantör”, säger Haider Al-Kaizhwan, vd och grundare till Taam och Nordic Rice. 

Ambition att bli ledande inom etnisk mat i Norden

Med Nordic Rice inom koncernen får Taam Food Group en årlig prognostiserad omsättning på cirka 270 miljoner kronor.

Målet är att omsätta 1 miljard kronor inom tre år. En notering av bolaget planerad att ske under året.

”Ett förvärv av risfabriken är i linje med Taams ambition om att bli den ledande aktören i Norden inom världens kök, så kallad etnisk mat.”

Det totala värdet på budet är cirka 87 MSEK och motsvarar 10 kr per aktie, där betalningen kommer att ske med nyemitterade aktier i Taam Food Group.

Se Haider Al-Kaizhwan berätta om bildandet av Taam Food Group här

ANNONS

Strategin är att växa starkt och lönsamt

Bolagets strategi är att skapa en stark och lönsam tillväxt, dels organiskt genom starka varumärken och vidareutveckling inom dotterbolagen, dels genom förvärv av nyckelleverantörer för att bredda utbudet i produktportföljen med exempelvis egen produktion.

”De här bolagen blir starkare och kan växa snabbare tillsammans än var och ett för sig. Vi bedömer också att Nordic Rice aktieägare får möjlighet att delta i en snabb tillväxtresa med god och stabil lönsamhet”, säger Haider Al-Kaizhwan och fortsätter:

”Jag har en gedigen erfarenhet av mat med ett upparbetat nätverk över hela världen vilket gynnar samtliga bolag inom koncernen. Redan i dag har vi till exempel Sveriges mest sålda tomatpuré i vårt sortiment”.

Läs även: Ekobot enda noterade bolaget i snabbt växande miljardindustri

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Guldfebern över i Tyskland?
Spela klippet
PS Studio

Guldfeber över i Tyskland? Nytt överraskande mönster 

17 nov. 2024
Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS