Dagens PS

Nvidias stora utmaning: När kunder blir konkurrenter

Jensen Huang satsar på svarat kläder och att leva i nuet, utan klocka.
Jensen Huang satsar på svarta kläder och att leva i nuet, utan klocka. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 27 feb. 2024Publicerad: 27 feb. 2024

Nvidia har gjort en minst sagt anmärkningsvärd resa till toppen av techvärlden. Nu hårdnar konkurrensen – från bolagets egna kunder.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Från att ha specialiserat sig på grafikprocessorer för datorspel dominerar Nvidia nu marknaden för AI-chip.

I dag värderas hårdvarubolaget till hisnande 2 biljoner dollar, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Bolaget har också blivit en oumbärlig partner till en rad techjättar.

Läs mer: Fondproffs dumpar teknik efter Nvidia-rapport Dagens PS

Kunderna utvecklar egna chip

Hotet mot dess fortsatta framgångssaga kommer faktiskt från flera av dem som nu vill ha sin beskärda del av kakan.

Etablerade hårdvaruaktörer som Intel och AMD samt några av Nvidias största kunder, inklusive Amazon, Google och Microsoft, har trappat upp AI-kriget.

De tre sistnämnda utvecklar egna sådana chip.

Innovation föder som bekant konkurrens och framgången gör en ofta till måltavla, konstaterar Wall Street Journal.

ANNONS

Läs mer: Här är Europas “Magnificent 7” – en svensk aktie på listan Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Minimerar egna sårbarheten

Att bolagen som tidigare har köpt Nvidias produkter nu tillverkar sina egna var väl också väntat.

Industrin vill sällan göra sig beroende av en enda leverantör för kritiska komponenter.

På så vis minimerar man sin egen sårbarhet om Nvidia skulle få svårt att leverera.

Nvidia har redan nu flaggat för att nästa generations Blackwell-baserade GPU-chip inte på långa vägar kommer kunna möta den mycket stora efterfrågan, skriver Techspot.

Läs mer: Open AI och Nvidia – AI-boomens framgångsrika syskonpar Dagens PS

Nvidia: Det är lugnt

Utmaningarna kan på lång sikt urholka hårdvarubolagets marknadsandel och inflytande.

ANNONS

Men vd Jensen Huang tar utvecklingen med ro.

“Konkurrensen är hård, men vi är väl positionerade att fortsätta vara ledande inom AI-teknologi”, säger han.

Läs mer: Supersiffrorna bakom Nvidias raketresa Dagens PS

Svårt för kunder att lämna

För att navigera i utmaningarna försöker Huang driva sitt bolag mot ständig innovation och expansion mot nya marknader – bland annat direkt mot stater.

Nvidia har även investerat stort i sitt egna ekosystem av mjukvaror.

Detta kan i sin tur försvåra för kunder och konkurrenter att emigrera bort från det.

AI-rookie: Vi ska spöa Goliat i Silicon Valley

31-årig vd bakom Parisbaserade AI-nykomligen Mistral, som nu väntas ge gigantiska och etablerade techföretag i Silicon Valley tuff konkurrens.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS