Postnord har fått ta emot mycket kritik för att breven tar lång tid på sig att komma fram. Nu svarar företaget – på ett oväntat sätt.
Nu vill Postnord bli långsammare
Mest läst i kategorin
I en tid där allt handlar om att bli snabbare, leverera på nolltid och stå vid dörren och ringa på med varorna helst innan kunderna beställt dem, går Postnord mot strömmen.
Postföretaget har bestämt sig för att försöka bli – långsammare.
Postnord ska hastighetsspärra sina nyinköpta eldrivna skåpbilar, utdelningsbilar och brevskåpbilar.
Det rör sig totalt om 800 av Postnords 5 000 skåp- och utdelningsbilar.
Gör det av klimatskäl
”Vi gör den här förändringen för att möta Postnords hållbarhetsmål om att bli helt fossilfria till 2030. Genom att sänka farten får vi en längre räckvidd på våra eldrivna fordon och minskad energiförbrukning”, säger Agnes Karlsson, som är chef för infrastruktur hos Postnord.
Den nya hastighetsspärren innebär att alla nyinköpta eldrivna skåpbilar och brevskåpbilar kommer att ha en maxhastighet på 80 km/h. Utdelningsbilar kommer att vara begränsade till 90 km/h.
Att sänka farten kommer med flera miljövinster, men också en bättre arbetsmiljö för chaufförerna, menar Postnord.
Senaste nytt
Mindre stress
”Vi skulle inte genomföra den här förändringen om vi inte var säkra på att kunna fortsätta leverera post och paket på samma sätt som i dag. Trafiksäkerhetsmässigt är det säkrare att köra i 90 kilometer i timmen än i 120”, slår Agnes Karlsson fast.
”För våra chaufförer innebär det att de inte behöver känna sig stressade att köra snabbare, och de få minuter vi förlorar på en utdelningsrunda kommer att tas med i ruttplaneringen”, avslutar infrastrukturchefen.
Läs mer:
Här vägrar Postnord leverera paket. News55
Ny förlust för Postnord – brevvolymer faller. Dagens PS
För många tomma brevlådor – Postnords drastiska åtgärd. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.