Dagens PS

Nu ska drönare fixa järnvägen

Drönare ska förbättra underhållet av järnvägen
Drönare ska effektivisera underhållet av våra järnvägslinjer. Ett nytt samarbete ska kapa åtminstone delar av den underhållsskuld vi har för järnvägen. (Foto: Pressbild NRC)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 sep. 2024Publicerad: 16 sep. 2024

Eftersatt underhåll, förseningar och stora störningar. Nu ska SJ lösa delar av detta genom att låta drönarna hitta felen i trafiken.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I somras slog SJ:s vd Monica Lingegård larm om det extremt eftersatta underhållet av våra järnvägar.

Enligt en rapport från konsultföretaget WSP, som DN redovisade, skulle det med nuvarande arbetstempo ta 350 år att byta ut alla slitna ledningsstolpar och kontaktledningar.

Prislappen för underhållsarbetet skulle dessutom vara uppe i 70 miljarder kronor – och öka med 400 000 kronor i timmen.

Nu ska drönare hjälpa till att kapa åtminstone några av åren och miljarderna.

Ett nytt samarbete mellan NRC Group och Trafikverket ska ”revolutionera järnvägsunderhållet” i Sverige, meddelar parterna.

”En innovation”

Det handlar om att använda drönarteknik, vilket ska innebära ”en innovation inom basunderhåll av järnväg”.

Normalt kräver underhållsarbete att spåren stängs av, vilket naturligtvis stör både resenärer och godstrafik.

Med hjälp av drönare ska man nu istället inspektera, besikta och avsyna spåren utan att störa trafiken.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Exakt bild av spårens skick

Ambitionen är att den vägen kunna fokusera på att åtgärda fel i stället för att hitta dem, vilket ska leda till mer effektivt resursutnyttjande.

”Genom att använda drönare för inspektion och besiktning av spåren kan vi nu utföra vårt arbete utan att störa tågtrafiken. Det innebär färre avstängningar och mindre störningar för resenärerna, samtidigt som vi får en mer detaljerad och exakt bild av spårens skick”, säger Erik Hellberg, verksamhetschef hos NRC Group Sverige.

Skräddarsyr insats

Drönare flyger över spåret och samlar in bilddata samt data med hjälp av Lidar-teknologi.

Dessa data bearbetas sedan för att skapa detaljerade bilder och information om exempelvis kontaktledning, ballast, vegetation och andra objekt.

Slutresultatet ska bli en skräddarsydd rapport som anpassas efter mottagarens behov.

”Denna nya metod innebär inte bara en förbättring för arbetsmiljön för de som arbetar med basunderhåll, utan också en betydande samhällsnytta genom minskade störningar i tågtrafiken och effektivare underhållsarbete”, slår NRC fast.

Läs mer:

ANNONS

SJ:s nya snabbtåg från Kina – säkerhetsrisk? Dagens PS

Tågen mer försenade än någonsin förr. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS