Dagens PS

Nu ska AI in i matbutikerna

Ica vill ge AI en stor roll i framtidens butik
EL vill ha mer AI. Eric Lundberg, vd för Ica-gruppen, ser en stor roll för artificiell intelligens i framtidens butik. (Foto: Pressbild Ica)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 okt. 2024Publicerad: 14 okt. 2024

Ica ser de fysiska butikerna som allt viktigare i framtiden. För att förstärka deras roll tror man på en hög användning av AI i butikerna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ica presenterar nu årets framtidsrapport på temat ”Framtidens intelligenta butik”.

Rapporten handlar bland annat om hur den fysiska butiken ska axla den allt viktigare roll den kommer att få, enligt Ica.

”I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela upplevelsen för kunden samtidigt som det underlättar för handlaren att få ett ännu mer relevant erbjudande och en mer hållbar affär”, skriver Ica.

Dags för butikerna

AI handlar om att efterlikna vår mänskliga intelligens i allt från hur vi tänker, ser och känner till hur vi rör oss och upplever vår omgivning, resonerar man.

Där vi hittills mest upplevt AI i digitala gränssnitt, har vi nu kommit dit där AI kommer att göra sitt inträde i fysiska butiker, inte minst i butiker, hävdar Ica.

”Butiken kan spela en central roll i att fånga upp insikter om efterfrågan och beteende och vi kan omvandla den kunskapen för att möta kundernas behov på bästa möjliga sätt”, säger Ica Sveriges vd Eric Lundberg, som ser AI som en naturlig fortsättning på hur Ica alltid arbetat.

”Precis som tidigare i Icas över 100-åriga historia så handlar det om att skapa en enkel och bekväm kundupplevelse där vi möter kundens behov på ett hållbart och anpassat sätt beroende på preferenser, livssituation och konsumtionsmönster”, menar Lundberg.

Ska påminna kunderna

ANNONS

AI kommer att ge betydligt större förståelse för vad, när och hur kunderna vill ha olika varor. Exempelvis kan den påminna en kund som handlar i en butik om att köpa salt eller mjöl när det är slut hemma i skafferiet, exemplifierar Ica.

”Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att framåt skapa mer anpassade och personliga rekommendationer. Därmed får kunder hjälp att göra mer relevanta och medvetna val i butikerna”, säger Ariella Rotstein som är innovationsledare på Ica-gruppen.  

Läs mer:

AI – ett fiasko inom kundtjänst. Dagens PS

Varnar för AI-hajp: “Mycket pengar kommer att slösas bort”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]