Systembolaget minskar försäljningen, visar nya kvartalsrapporten. Men det som sticker ut är kundernas reaktion i ett annat avseende.
Nu nobbar vi amerikanska viner och sprit


Mest läst i kategorin
Systembolaget konstaterar att det var ett händelserikt första kvartal som inledde 2025.
Dock positivt i så motto att företaget återigen hamnade i topp på Förtroendebarometern, den som visar vilka företag svenska folket har störst förtroende för.
Det är naturligtvis bra att ha i ryggen, inte minst i ett läge där de politiska ambitionerna att bryta Systembolagets position inom alkoholförsäljningen tilltar.
Företagets minskade sin nettoomsättning med 5,5 procent under kvartalet när man jämför med motsvarandeperiod förra året.
Det är dock i huvudsak en kalenderfråga, eftersom påsken inföll i mars förra året och i april i år.
Fastigheter – Systembolagets nya kassako. Dagens PS
”Glad och ödmjuk”
”Jag är glad och ödmjuk över att vi toppar listan och att Systembolaget fyller en viktig funktion i Sverige. Det här är ett resultat av alla medarbetares starka fokus på våra kunder”, säger vd Ann Carlsson Meyer.
Hon noterar samtidigt det läge världen befinner sig i med en global oro.
”Omvärlden har under kvartalet präglats av hot om och införandet av tullar, vilket skapar oro och fördröjer den efterlängtade vändningen i ekonomin runtom i världen”, skriver Carlsson Meyer.
Senaste nytt
Vi dricker mindre
Nyligen presenterade CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, sin mätning av alkoholkonsumtionen i Sverige under 2024.
Enligt den har alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 2,3 procent under 2024 i jämförelse med 2023.
Av den totala mängd alkohol som konsumeras i landet är Systembolagets andel 72 procent, 1,5 procentenheter mer än året innan.
Det finansiella resultatet avviker negativt mot föregående år, vilket alltså främst beror på att de stora försäljningsvolymerna under påsken i år hamnar på andra kvartalet.
”Vi ser även att prisökningarna för våra produkter är betydligt lägre än kostnadsinflationen. Därutöver fortsätter våra satsningar på strategiska initiativ inom exempelvis hållbarhet, digitalisering och folkhälsa”, säger Merlin Poljak, chef för affärssupport på Systembolaget.
Undviker amerikanska drycker
Ett annat mönster har också varit tydligt under året, rapporterar Systembolaget.
”Vi såg en minskad försäljning av amerikanska produkter under första kvartalet. En del kunder efterfrågade alternativa produkter och våra medarbetare är vana att matcha kundens önskemål och att alltid kunna erbjuda ett brett sortiment där det finns något för alla”, skriver man i kvartalsrapporten.
Dyr öl billigare – men nog dyr ändå. Dagens PS
Förlusten ökar för bolaget
Rörelseresultatet uppgick till minus 187 miljoner kr och ”påverkas negativt av lägre försäljningsvolym, inflationsdrivna kostnader samt strategiska investeringar”.
Periodens resultat anges till minus 148 miljoner kronor, att jämföra med ett minus på 21 miljoner första kvartalet 2024.
Systembolagets monopol på tunn is efter beslut från EU. Dagens PS
Tradition övertrumfar innovation hos svenskarna. Realtid
Så mycket dyrare blir storsäljarna på Systembolaget. E55

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.


AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.