Dagens PS

Nu lyfter svensk handel igen

Analysen: svensk handel lyfter under 2025
Fler på shoppinggatorna? Så kan det bli, enligt HUI Research som ser en återhämtning för handeln i Sverige och ett rejält lyft för den 2025.(Foto: Erik Simander/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 sep. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

Nu kan det sägas. Kanske. HUI Research ser en återhämtning i sikte för handeln efter flera tuffa år – med det stora lyftet 2025.

ANNONS

Mest läst i kategorin

HUI Research publicerar årets tredje upplaga av ”Detaljhandelns konjunkturrapport” och tar ut riktningen mot en svag ljusning.

”Efter flera tuffa år har 2024 hittills bjudit på långsam återhämtning i ekonomin. Optimismen har sakta börjat spridas och prognoserna för såväl Sveriges ekonomi som detaljhandeln pekar mot en svag ljusning”, är HUI:s sammanfattning.

Prognosmässigt innebär det att HUI sätter prognosen för total detaljhandel i löpande priser, värde, till att öka 1,5 procent 2024 och 3,5 procent 2025.

I fasta priser, volym, sätts prognosen till 0,5 procent för 2024 respektive 2,0 procent för 2025.

Gradvis återgång

”Efter en period av svagt konjunkturläge längtar många efter en snabb ekonomisk förbättring. Återgången sker dock gradvis och vändningen kommer något senare än vad som tidigare förutspåtts. Pressade konsumenter och företagare behöver därför hålla ut lite till. Vi har återhämtningen i sikte och kan snart lägga lågkonjunkturen bakom oss”, sammanfattar William Lindquist, analytiker hos HUI Research.

När stämningsläget i ekonomin förbättras, får vi ringar på vattnet-effekter för detaljhandeln, menar HUI.

Försäljningsutvecklingen i den totala detaljhandeln förväntas öka med 1,5 procent under helåret, främst driven av dagligvaruhandeln.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Volymerna växer

ANNONS

Prisökningstakten i dagligvaruhandeln har stabiliserats på en låg nivå och nu syns även volymtillväxt, enligt HUI.

För sällanköpsvaruhandeln, där många delbranscher har upplevt en negativ utveckling under lågkonjunkturen, väntas nolltillväxt i år och positiva tillväxttal 2025.

”Räntesänkningar, stigande reallöner och disponibla inkomster som återigen ökar innebär att köpkraften tilltar och att konsumtionsutrymmet så småningom blir större”, säger Emma Hernell, vd för HUI Research.

Lågpris det nya normala

”Att lågkonjunkturen nu ebbar ut innebär inte slutet för lågprishandeln. För många konsumenter har lågpris blivit det nya normalpriset och handeln kommer fortsatt att möta en mer prismedveten konsument”, spår William Lindquist.

Den ekonomiska återhämtningen är alltså på väg, men kommer något senare än väntat.

Utvecklingen för hushållens konsumtion skruvas ned något, medan prognosen för BNP ligger kvar på 1,0 procent för 2024.

2,75 procent vid slutet av året

Den verkliga skjutsen kommer först under 2025 då BNP prognostiseras växa med 2,3 procent, som HUI ser det.

ANNONS

Riksbanken väntas sänka räntan vid samtliga tre återstående räntemöten i år och styrräntan spås uppgå till 2,75 procent vid slutet av året.

Fortsatta räntesänkningar, stigande inkomster och nya investeringar i näringslivet ger en ordentlig skjuts in i 2025, är HUI Researchs analys.

Läs också:

Fler handlar lågpris från utlandet. Dagens PS

Vård och skola viktigast för svenskarna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]