Nu går det att köra motorbåt helt utan utsläpp – och med ordentlig räckvidd. Den norska Hyrex 28, har kommit ut på marknaden efter en tids lansering. Enligt tillverkarna är det världens första båt som lånar hybridbilarnas koncept.
Första elhybridbåten helt utan utsläpp – Hyrex 28
Mest läst i kategorin
I marknadsföringen kallar Hyrex sin nya modell Hyrex 28 för ”räckviddsförlängaren”, skriver norska Båtmagasinet. Den kan tillryggalägga 250 nautiska mil, eller 20-25 timmar, i tio knops fart. Det motsvarar kapaciteten hos en bensindriven båt samtidigt som resan blir tystare och förhoppningsvis mer njutbar.
Skrovet är av kolfiberkomposit och båten rymmer ungefär sex personer. Den kommer framför allt att fungera för dagsutflykter.
Båtens elmotor drivs av batterier på 20 kWh, men laddar batterierna ur till havs tar en vätgasdriven bränslecell över. I båtens tank finns plats för 17 kilo vätgas. Just nu bygger Hyrex i samarbeten med bolaget Hynion också tankstationer för vätgasdrivna båtar längs kusten i Norge, enligt sajten På Kryss.
Fem Hyrex 28 per år
Designern Stian Bogen säger till Båtmagasinet att konceptet kommer att revolutionera båtmarknaden. Hyrex vd Øyvind Wetteland menar å sin sida att bränslecellsdrivna elsystem är vägen framåt för en miljövänlig båtbransch.
”Enbart batterier har inte den energidensitet som krävs för att möta alla önskemål på marknaden”, säger han i ett uttalande på Hyrex hemsida.
Sjösättningen var först planerad till december för den 8,5 meter lång båten, men det är först i april den blev av.
Priset kommer enligt sajten Feber att ligga på 3,5 miljoner norska kronor och bolaget planerar än så länge inte någon massproduktion – fem Hyrex 28 om året blir det den första tiden, innan bolaget tror att man kan skala upp produktionen.
Läs också:
Årets elbåtar 2022 – här är listan
Solcellsdrivet skepp på världsomsegling
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.