Om du fick årets julklapp i något paket, kan du lukta annorlunda i dag. Å andra sidan kan du lukta äppelpaj, biff eller färsk tvätt också.
Nu kan du dofta äppelpaj – eller bibliotek
Mest läst i kategorin
HUI lanserade unisexdoften som årets julklapp 2024 för att den ”representerar den tid vi lever i”, som en del ur motiveringen löd.
Det har den alltid gjort – dofter för både män och kvinnor är varken en nyhet eller, faktiskt, ens en sanning, påpekar forskarna.
Under 1990-talet gjorde parfymen Calvin Klein CK One succé. Den marknadsfördes då som en ”unisexparfym”, vilket var ovanligt den tiden.
Gammalt som gatan
Men unisexparfym, dofter för både män och kvinnor, är egentligen en gammal uppfinning.
Innan vi fick massproduktion av parfym på 1800-talet var dofter sällan uppdelade efter kön, säger Magdalena Petersson McIntyre, docent i etnologi och lektor i modevetenskap i Lund, hos forskning.se.
Det var för att öka och bredda försäljningen som företag började marknadsföra parfymer till män respektive kvinnor.
”Det finns inget naturligt i att blommiga dofter skulle vara feminina eller att doften av läder skulle vara maskulin. Det handlar om marknadsföring och att vi har lärt oss att förknippa vissa dofter med kön, säger Magdalena Petersson McIntyre, som forskat om lyxkonsumtion, parfymförpackningar och genusfrågor i marknadsföring.
Nästan allt syntetiskt
Något som har betydelse i sammanhanget är de syntetiskt framställda dofterna. Nästan alla dofter tas idag fram på syntetisk väg.
”Man kan framställa i princip vilken doft som helst i labbet. Och man kan framställa helt nya dofter. Som kemist träffar man ibland på trevliga lukter i labbet, men oftast otrevliga. Många dofter uppstår av en slump”, säger Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi i Lund.
Detta spelar roll eftersom det skapar nya möjligheter för parfymtillverkare, säger Magdalena Petersson McIntyre.
Det har blivit vanligare att parfymföretag strävar efter att knyta specifika känslomässiga associationer till sina produkter.
Tvätt, bomull eller crème brulée
I det jobbet ingår att skapa en stor mängd nya dofter som inte tidigare funnits i parfymflaskor.
Några exempel: det finns numera parfymer som ska lukta solsemester, strand, hav, bomull, nytvättad tvätt eller olika typer av mat, som biff, äppelpaj och crème brulée. Det finns till och med dofter med etiketten ”bibliotek”.
Bara skillnad i marknadsföring
Skillnader mellan unisexdofter, klassiska damdofter och klassiska herrdofter handlar mycket lite om innehåll. Hur produkten presenteras är det viktigaste, säger Magdalena Petersson McIntyre.
”De allra flesta konsumenter kan inte enkelt skilja på kvinnokodade, manskodade eller unisexkodade parfymer om de bara luktar på parfymen”, konstaterar hon.
”Att det finns skillnader i hur män och kvinnor upplever vissa lukter kan stämma i någon mån. Men utifrån parfymsynpunkt är det bara marknadsföring, inget annat”, säger Ulf Ellervik.
Avslöjat: En doft av årets jul. Dagens PS
Lyxmärkets senaste påhitt: Parfym för din hund. Dagens PS
Nissan: Varsågoda – en parfym som luktar däck. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.