Det tog 27 år. Men nu är vi där. Halloween firas brett även av svenskar och har blivit en miljardaffär och “godis” även för handeln.
Nu är Halloween en miljardaffär
Mest läst i kategorin
Det irländsk-skotska Halloween-firandet har haft lite trögt i portgången i Sverige. Nu är det emellertid väl etablerat, men det har tagit sin tid.
Och även om det är ett nytt fenomen, har det satt några spår tidigare i Sverige.
Redan 1961 fick ordningspolisen tillkallas till ett Halloween-firande i Stockholm, men det är ett isolerat spår i historien.
1990 gick Hard Rock Café i Stockholm tillsammans med Butterick’s ut med ett veckolångt försök att få stockholmarna att fira, men utan större succé.
Dock ökade Butterick’s sin försäljningen av prylar kraftigt året därpå och spred firandet till Göteborg och Malmö 1992 och 1993, men svenskarna var fortfarande svala till att karva ur pumpor och skrämmas.
1997 var säljstarten
I stället räknas 1995 som det år då Halloween firades lite mer allmänt i Sverige för första gången.
1997 tog krämarna på allvar tag i saken då Svenska köpmannaförbundet beslutade försöka införa Halloween som ny tradition för att stimulera handeln i Sverige i den kommersiellt trista tiden efter sommar och sol och före vinter och julhandel.
Halloween infaller alltid den 31 oktober, men firas lite hipp som happ i Sverige.
Huvudsaken är trots allt att vi firas, konstaterar branschorganisationen Svensk handel, som i en ny undersökning konstaterar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, bland dem med barn 85 procent.
1,6 miljarder i år
Handlar gör vi också och Halloween tros i år omsätta drygt 1,6 miljarder kronor.
I år är det framför allt dekorationsköpen som ökar. Drygt hälften av firarna tänker spaffa pumpor och andra dekorationer. Dessutom tänker 32 procent av de svarande satsa på utklädnad, smink och kostymer.
84 procent planerar att köpa godis, allt för att vara förberedda för ”bus eller godis”.
”Halloween är en tradition som växer sig allt starkare bland svenska hushåll, vilket får positiva effekter för handeln. Såväl större delbranscher, som mer nischade butiker hoppas nu på en god försäljning”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom hos Svensk handel.
”Avgörande för säljet”
Bland dagligvaruhandlarna uppger 33 procent att högtiden är avgörande för försäljningen, därmed i efterhand förverkligande Svenska köpmannaförbundets visioner om nya intäkter i höstmörkret.
11 procent av sällanköpshandeln säger sig också se Halloween som en viktig högtid.
Och när det vankas köpare, så vankas det erbjudanden. 63 procent av dagligvaruhandeln satsar på speciella Halloween-erbjudanden, upp kraftigt från förra årets 38 procent.
”Det är glädjande att omsättningen förväntas öka. Handelshögtider är generellt sett viktiga för stora delar av branschen, och för vissa är Halloween en av årets mest intensiva försäljningsperioder”, säger Maria Mikkonen.
Läs mer:
Socker, lack och löss – ditt Halloween-godis. Dagens PS
Spöklikt: Rivians elbilar får Halloween-kostym. Dagens PS
Så stor blev rekordpumpa inför Halloween. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.