Miljardkostnader för drabbade resenärer, samtidigt står tågkaoset operatörerna dyrt, enligt KTH-professor. Underhållet av järnvägen är under all kritik, enligt Svenskt Näringsliv.
Notan hög för tågkaoset – och problemen är många
Mest läst i kategorin
Forskaren Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus i tågtrafikplanering vid KTH, har på uppdrag åt Dagens Nyheter räknat på och kommit fram till att tågförseningar, inställda avgångar och sena biljettsläpp kostar resenärerna 3,5 miljarder kronor i år.
Det rör sig då om ökad tidskostnad, förutsatt att tågproblemen fortsätter till utgången av 2022.
För inblandade tågföretag blir kostnadsökningen en halv miljard kronor i år, enligt beräkningarna som omfattar ökade produktionskostnader och ersättningar till resenärer samt ersättningstrafik i spåren av tågkaoset.
Påverkar återhämtningen av ekonomin
Bo-Lennart Nelldal varnar i DN för att återhämtningen i ekonomin drar ut på tiden på grund av tågstörningarna.
“Efter 2009 och 2010 då det var mycket förseningar tog det fem år innan alla resenärer var tillbaka på snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg”, säger han till tidningen och tillägger att det även påverkar godstrafiken negativt.
Carl-William Palmqvist, forskare vid Nationellt Kunskapscentrum för kollektivtrafik och Lunds Tekniska Högskola, ger stöd för tesen att notan för resenärerna hamnar på omkring 3 miljarder kronor. Han har kommit fram till ungefär samma resultat i tidigare studier, framgår det i artikeln.
Senaste nytt
Därför dröjer Trafikverkets nya system
Tekniska problem har gjort att Trafikverkets helt nya system med en digitalisering av tågtrafiken har svårt att leverera i tid.
Därför hotar som Dagens PS berättade i slutet av november, med hänvisning till Aftonbladet, ett nytt tågkaos i jul.
Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på Tågföretagen, säger till Tidningen Näringsliv, TN, att man “planerar för det värsta men hoppas på det bästa”.
I ett värstascenario måste tåg ställas in mitt under julruschen och/eller att det blir förseningar, tillägger hon.
Trafikverket: Vi har en alternativ plan
Enligt Trafikverket är sprickor i järnvägsspåren en förklaring till att myndighetens tågplan försenats.
Men enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson kommer det gå bra med lanseringen av det nya it-systemet för biljettbokning, även om han förstår oron.
Dock försäkrar han att Trafikverket har en plan B “om det skulle hända något”, säger han till TN, som uppger att svensk tågtrafik även brottas med en eftersatt infrastruktur och att SJ (Statens järnvägar) fortfarande praktiskt taget har monopol trots att marknaden avreglerades 1996.
Tågkaoset drabbar även svenska företag
Politiska stridigheter kantar också satsningen på höghastighetståg, byråkrati förhalar investeringar och när det gäller det eftersatta underhållet av järnvägen kommer det enligt beräkningar som Svenskt Näringsliv gjort att leda till ökade kostnader på mer än 60 miljarder kronor i ett tioårsperspektiv, berättar TN.
I skottgluggen står som nämnts resenärerna, men även svenska företag.
Intresserad av ekonomi och andra affärsnyheter? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.