Sex svenska städer och tre i övriga Europa, totalt nio städer alltså, tävlar om Volvo Cars och Northvolts stora batterifabrik.
Nio städer tävlar om ny batterifabrik
Mest läst i kategorin
Utöver den batterifabrik som är under uppbyggnad i Skellefteå bygger Volvo Cars och Northvolt en ny stor batterifabrik och enligt källor till Dagens Nyheter har bolagen valt ut sex städer i Sverige och tre i övriga Europa för batterifabriken.
Dessa städer tävlar nu om att få batterifabriken där inte bara prestige för orten står på spel utan även 2 500 arbetstillfällen, berättar DN och uppger att 40 orter visade intresse för batterifabriken från början.
Nu återstår nio orter och representanter från båda bolagen uppges ha besökt de aktuella orterna för att sondera läget.
Orterna som det spekuleras om
I Sverige spekuleras det enligt artikeln att det rör sig om Gävle, Borlänge, Sundsvall-Timrå, Umeå, Norrköping, Skövde och Östersund.
Göteborgs-Posten har samtidigt rapporterat om att Volvo Cars ansökt om planbesked för en yta på 112 hektar intill produktionsanläggningarna i Torslanda. “Volvo Cars förbereder jätteexpansion – ansöker om att bygga batterifabrik i Torslanda”, skriver tidningen vilket Dagens PS berättade om i går, måndag.
“Detta är först och främst en fråga för Volvo Cars, men vi är naturligtvis intresserade av en etablering av det här slaget i Göteborg”, säger Axel Josefson (M), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg och understryker vikten av att Volvo Cars i egenskap av regionens största arbetsgivare fortsätter investera i Göteborg och Västsverige, vilket han påpekar är angeläget även för Sverige som helhet.
Till DN säger samtidigt en källa att Göteborg är sent ute med de kommunala tillstånden och att den aktuella ansökan inte per automatik innebär att Volvo Cars och Northvolt tänker uppföra sin batterifabrik där.
Bråttom, bråttom med beslut
Oavsett brådskar det att få klart med ort och tillstånd för batterifabriken, som enligt de interna dokument som DN tagit del av ska påbörja sin produktion under andra kvartalet 2025, och redan i höst ska miljötillstånd påbörjas.
Tidningen, som alltså hänvisar till interna dokument, uppger att batterifabriken ska byggas i två etapper och att en stor kvantitet el krävs till den nya fabriken. Totalt handlar det om 150 megawatt och år 2028 enorma 250 megawatt.
Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars, kommenterar planerna på gigafabriken så här i DN-artikeln:
“Inga beslut är fattade. Vi undersöker flera platser i Sverige och övriga Europa. Ambitionen är att ha ett beslut innan årsskiftet.”
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.