Taskrabbits nya reklamkampanj i New York får både lokalbefolkningen och sociala medier att jubla – men hur reagerar egentligen moderbolaget IKEA på skämten om deras egen affärsmodell?
Dotterbolagets New York-kampanj gör succé – vågar skämta om IKEAs platta paket


Mest läst i kategorin
Kampanjen är både lättsam och träffsäker. Den gör sig lustig över just det som moderbolaget IKEA är mest känt för: själva grundidén, att kunderna ska köpa platta paket som enkelt monteras ihop hemma.
“Vi gör inte bara väsen av oss på marknaden. Vi bygger ett smart, upprepningsbart sätt att kombinera djärva idéer – som kanske fastnar i huvudet hela dagen – med mätbara resultat,” säger Tamara Rosenthal, marknadschef på Taskrabbit, till DesignRush.
Det sticker dock ut när dotterbolaget Taskrabbit, som är specialiserade på att hjälpa kunder med att montera IKEA-möbler hemma, skämtar om själva monteringsmomentet. Kampanjen spelar högt på igenkänning. Många kunder upplever trots allt möbelmontering som en utmaning. Det var därför IKEA förvärvade San Francisco-bolaet Taskrabbit.
Men frågan återstår: Hur bekväm är IKEA egentligen med att dotterbolaget just nu skämtar bort hela affärsmodellen? För den är väl platta paket som alla klarar av att montera själva, eller?
Ett av många exempel på hur Taskrabbit i kampanjen skruvar till just det budskapet är affischen med texten: “She’s so lucky, she’s a star – but she cry cry cries, building shelves is hard.”
En rak och igenkännbar kommentar till hur frustrerande det kan vara att montera möbler på egen hand.
Läs även: Kan Ikeas svenska köttbullar rädda Oxford Street i London
New York är i fokus
Efter att kampanjen rullat i flera stora europeiska städer har kampanjen nu landat i New York.
“I USA har vi valt New York som en fokusmarknad, där kollektivtrafiken återhämtat sig starkt efter pandemin och skapar optimala förutsättningar för att testa skalbara strategier för utomhuskampanjer,” säger Ariel Rothbard, chef för varumärke och kommunikation, till Dagens PS.

Noise jobbar även med Red Bull
Bakom reklamen står byrån NOISE, som även låg bakom förra höstens kampanj i New York – en satsning som enligt Taskrabbit ökade kännedomen väsentligt och dessutom gav upphov till en rad spontana hyllningar i sociala medier.
New York-byrån NOISE är en uppstickare i reklambranschen. Den grundades av Joe Laresca, en latinamerikansk entreprenör som blev utsedd till en av Forbes 30 Under 30 inom kategorin Marketing & Advertising år 2022.
I Taskrabbits sommarkampanj är det fortfarande ett tydligt fokus på bolaget mest bokade tjänster: flytt, montering (av IKEA-möbler) och upphängning. Men, i stället för att prata om tjänster eller “taskers” i traditionell mening bygger kampanjen på popkulturella blinkningar som förvandlar vardagssysslor till något roande – och igenkännbart.
” Vi skjuter alla upp hushållssysslor i tron att vi kan fixa dem själva – bara för att se att att göra-listan bara blir längre och längre”, säger Rory Gilbride, medgrundare av reklambyrån Insider, till Marketing and Communication News.
Förutom tavlorna så är ett par filmer i fokus för kampanjen.
“Filmerna berättar en komplett och igenkännbar historia på bara några sekunder. Det moderna livet är intensivt, och oavsett om du befinner dig i Storbritannien, Frankrike, Tyskland eller USA så känns både karaktärerna och berättelserna direkt igen – liksom behovet av att någon kommer in och hjälper till”, säger Rory Gilbride.
Startupbolaget Taskrabbit köptes av IKEA
Taskrabbit grundades 2008 i San Francisco som en plattform för att anlita hjälp med vardagstjänster. År 2017 köptes bolaget av IKEA, som ville integrera tjänsteutbudet med sin möbelförsäljning.
Taskrabbit finns i dag i ett tiotal länder i Nordamerika och Europa, och drivs som ett oberoende dotterbolag inom IKEA-koncernen.
Läs även: Kortjättarna i skottlinjen – H&M och Ikea kräver åtgärder, Realtid

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.