Priset på kaffe har blivit lite av en följetong under inflationen. Bland annat har Nestlé, världens största kaffeproducent, höjt priserna i flera omgångar. Nu medger man dock att det hela kan ha gått lite för långt.
Nestlé kryper till korset: “Gick lite för långt”
Mest läst i kategorin
Under pandemin och efterföljande inflation har Nestlé, precis som många andra, pressat upp sina priser för att täcka ökade kostnader.
“Vi är inte immuna mot ökningen av kaffepriserna. Tvärtom, vi har justerat priserna och kommer att göra det igen”, sa Nestlés kaffechef David Rennie nyligen, enligt News55.
Men nu verkar man ha nått lite av en smärtgräns. Åtminstone enligt företagets styrelseordförande Paul Bulcke.
“Gick lite för långt”
Senast i mars valde flera stora matbutiker att tillfälligt ta bort Zoégas kaffe från sitt sortiment.
”Fattas din favorit i hyllan? På grund av Nestlés orimliga prishöjningar har vi valt att plocka bort delar av deras sortiment”, stod det på lappen som Citygross kunder möttes av i butikerna, rapporterar GP.
Men även kunderna vänder ryggen till. Konsumenterna har blivit mer prismedvetna och väljer billigare alternativ – något som skadat både försäljning och marknadsandelar.
I en intervju med schweiziska TeleZueri medgav Bulcke att man kanske har gått lite för långt.
“Vi kanske gick lite för långt med priserna. Det måste rullas tillbaka. Konsumenterna måste kunna köpa våra produkter. Vi behöver agera på det”, sa han.
Senaste nytt
Svaga försäljningssiffror
Nestlés försäljning sjönk med 2,4 procent under årets första nio månader, och bolaget har nu sänkt sin försäljningsprognos två gånger i år, rapporterar Fortune.
Samtidigt har konkurrenter som Unilever lyckats visa tillväxt genom att anpassa sig bättre till konsumenternas ökade prismedvetenhet.
Den nya Nestlé-vd:n, Laurent Freixe, har redan presenterat en ambitiös omställningsplan. Den inkluderar kostnadsbesparingar på 2,8 miljarder dollar och en satsning på så kallade ”billionaire brands” – företagets mest lönsamma produkter.
Läs också: Tufft för Nestlé på flera sätt – tvingas sänka helårsprognosen. Dagens PS
Kunderna flyr
Nestlé är inte ensam om att möta konsumenternas missnöje.
Under pandemin och efterföljande ekonomiska turbulens höjde många varumärken priserna till rekordnivåer. Men i takt med att hushållen pressas av högre levnadskostnader har lojaliteten till de stora varumärkena börjat svikta.
Istället vänder sig många till lågprismärken som Ica Basic, Eldorado och Garant.
Ny strategi ska vända skutan
Under Freixes ledning ska Nestlé nu hitta tillbaka till tillväxt.
En del av strategin innebär att minska investeringarna i områden som inte genererar efterfrågan och istället fokusera på att skapa attraktiva produkter som lockar tillbaka köparna.
Men det är ingen enkel match i en tid där konsumenter blivit allt mer värdeorienterade.
Läs också: Plastlöftet som gick i kras: “Som 30 Eiffeltorn”. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.