Dagens PS

Nestlé kryper till korset: “Gick lite för långt” 

Nestlé
Tidigare i år plockade flera matkedjor tillfälligt bort Zoégas kaffe – eftersom man ansåg att Nestlés prishöjning var för stor (Foto: Simon Rehnström/SvD/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 27 nov. 2024Publicerad: 27 nov. 2024

Priset på kaffe har blivit lite av en följetong under inflationen. Bland annat har Nestlé, världens största kaffeproducent, höjt priserna i flera omgångar. Nu medger man dock att det hela kan ha gått lite för långt. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under pandemin och efterföljande inflation har Nestlé, precis som många andra, pressat upp sina priser för att täcka ökade kostnader. 

“Vi är inte immuna mot ökningen av kaffepriserna. Tvärtom, vi har justerat priserna och kommer att göra det igen”, sa Nestlés kaffechef David Rennie nyligen, enligt News55

Men nu verkar man ha nått lite av en smärtgräns. Åtminstone enligt företagets styrelseordförande Paul Bulcke

“Gick lite för långt”

Senast i mars valde flera stora matbutiker att tillfälligt ta bort Zoégas kaffe från sitt sortiment.

”Fattas din favorit i hyllan? På grund av Nestlés orimliga prishöjningar har vi valt att plocka bort delar av deras sortiment”, stod det på lappen som Citygross kunder möttes av i butikerna, rapporterar GP.

Men även kunderna vänder ryggen till. Konsumenterna har blivit mer prismedvetna och väljer billigare alternativ – något som skadat både försäljning och marknadsandelar.

I en intervju med schweiziska TeleZueri medgav Bulcke att man kanske har gått lite för långt.

“Vi kanske gick lite för långt med priserna. Det måste rullas tillbaka. Konsumenterna måste kunna köpa våra produkter. Vi behöver agera på det”, sa han. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Svaga försäljningssiffror 

Nestlés försäljning sjönk med 2,4 procent under årets första nio månader, och bolaget har nu sänkt sin försäljningsprognos två gånger i år, rapporterar Fortune

Samtidigt har konkurrenter som Unilever lyckats visa tillväxt genom att anpassa sig bättre till konsumenternas ökade prismedvetenhet.

Den nya Nestlé-vd:n, Laurent Freixe, har redan presenterat en ambitiös omställningsplan. Den inkluderar kostnadsbesparingar på 2,8 miljarder dollar och en satsning på så kallade ”billionaire brands” – företagets mest lönsamma produkter.

Läs också: Tufft för Nestlé på flera sätt – tvingas sänka helårsprognosen. Dagens PS

Kunderna flyr 

Nestlé är inte ensam om att möta konsumenternas missnöje. 

Under pandemin och efterföljande ekonomiska turbulens höjde många varumärken priserna till rekordnivåer. Men i takt med att hushållen pressas av högre levnadskostnader har lojaliteten till de stora varumärkena börjat svikta.

Istället vänder sig många till lågprismärken som Ica Basic, Eldorado och Garant. 

ANNONS

Ny strategi ska vända skutan

Under Freixes ledning ska Nestlé nu hitta tillbaka till tillväxt. 

En del av strategin innebär att minska investeringarna i områden som inte genererar efterfrågan och istället fokusera på att skapa attraktiva produkter som lockar tillbaka köparna.

Men det är ingen enkel match i en tid där konsumenter blivit allt mer värdeorienterade. 

Läs också: Plastlöftet som gick i kras: “Som 30 Eiffeltorn”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]