Nestlé, världens största mat- och dryckesföretag, har redan höjt priserna mer än 5 procent men fler prisökningar kommer.
Nestlé har höjt priserna och tänker höja mer
Mest läst i kategorin
“Vi har höjt prissättningen på ett ansvarsfullt sätt och sett en ihållande efterfrågan från konsumenterna”, säger Nestlés vd Mark Schneider i ett uttalande som återges av CNN och där han flaggar för fler prishöjningar.
Under årets tre första månader har Nestlé, enligt artikeln, höjt priserna med mer än 5 procent.
Hårdast drabbade är konsumenter i Nordamerika, som enligt CNN som hänvisar till Nestlés vinstrapport fått uppleva en prisökning på 8,5 procent under kvartalet.
Näst största prisökning har Latinamerika fått uppleva, 7,7 procent upp, framgår det.
Nestlés vd – “kommer att kräva ytterligare prissättning”
“Kostnadsinflationen fortsätter att öka kraftigt, vilket kommer att kräva ytterligare prissättning och mildrande åtgärder under året”, deklarerar Nestlés högste chef Mark Schneider.
Under Q1 ökade mat- och dryckesjättens vinst med 5,4 procent. På helåret räknar Nestlé med en försäljningsökning på 5 procent.
Pandemin, usla väderförhållanden som slår mot jordbruket har bidragit till kraftigt stigande livsmedelspriser globalt och hotar livsmedelsförsörjningen för miljontals människor, skriver CNN och konstaterar att Rysslands krig i Ukraina förvärrat en redan svår situation, bland annat har konflikten drivit upp priserna på viktiga basvaror som vete och vegetabiliska oljor.
Världsbankens ordförande David Malpass varnade i veckan i en BBC-intervju för en “mänsklig katastrof” i spåren av de skenande livsmedelspriserna.
Läs även: Världsbanken sänker global tillväxtprognos kraftigt
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.