Svenskarna slår nätshoppingsrekord med elva miljoner paket på ett kvartal. Kina har seglat om Tyskland som favoritleverantör.
Nätshoppingrekord: Elva miljoner paket
Mest läst i kategorin
Aldrig tidigare har svenskarna handlat så mycket online som nu. Den senaste rapporten från Paketindex, framtagen av Transportföretagen i samarbete med HUI, avslöjar att Kina har seglat upp som svenskarnas nya favoritdestination för utlandsshopping.
Rekordmånga paket från utlandet
Under årets andra kvartal landade hela elva miljoner paket från utländska e-handlare hos svenska hushåll.
Det är en ökning med tre miljoner paket jämfört med samma period förra året.
Kina har nu passerat Tyskland som det land flest paket skickas från. Denna förändring kan direkt kopplas till den kraftfulla “Shein och Temu-effekten”.
Enligt Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, är detta en trend som är omöjlig att ignorera:
“Den stora ökningen av utlandspaket håller i sig. Shein och Temu-effekten påverkar verkligen hur vi svenskar handlar på nätet”, säger Thorsell.
Kraftig ökning i paketvolymer
Dessutom har den totala paketvolymen ökat med 9,6 procent under det andra kvartalet i år. Det innebär att fler paket än någonsin tidigare har transporterats.
Av dessa paket var endast 600 000 större varuförsändelser, medan resten bestod av mindre e-handelspaket på upp till 20 kilo.
Trots den enorma ökningen av långväga transporter, pekar Thorsell på vikten av hållbarhet.
Hon betonar att även om det är svårt att påverka de internationella transporterna, kan vi i Sverige ändå göra skillnad genom att skapa hållbara leveranskedjor.
“Vi kan se till att våra leveranskedjor är hållbara. Här kan hållbarhetscertifieringar som Fair Transport spela en avgörande roll”, förklarar Thorsell.
Förändrade leveransvanor
Intressant nog har leveranser till utlämningsställen ökat markant, med 15,2 procent under samma period. Samtidigt har hemleveranserna minskat något, med 0,1 procent.
Det är andra kvartalet i rad där leveranser till utlämningsställen växer snabbare än hemleveranser, vilket bryter en tidigare trend där hemleveranser varit mer vanligt.
Färre returer
En annan tydlig trend är att returgraden fortsätter att sjunka. Under andra kvartalet i år returnerades endast 11,3 procent av e-handelspaketen. Detta är en kraftig minskning från 14,7 procent samma period 2022.
Den minskade returgraden beror dels på att fler e-handlare nu tar betalt för returer via postpaket, vilket gör att fler konsumenter väljer att returnera varor direkt i fysisk butik.
Svensk e-handel ett “klassamhälle”
Ojämlikheten är utbredd inom e-handeln. Nu har en avhandling kommit om vilka som får betala priset för de stora skillnaderna. E-handeln är en relativ
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.