Coronapandemin höll på att knäcka båtföretaget. Sedan kom kriget i Ukraina och Nato och lyfte Marine Alutechs båtar till nya höjder.
Nato och Ukraina lyfter finska båtar
Mest läst i kategorin
Marine Alutech är det finska familjeföretaget med den imponerande meritlistan.
Den småskaliga båttillverkaren levererar till myndigheter och försvarsmakter världen över.
Framtiden ser ljus ut. Orderböckerna är fyllda till brädden och man letar med ljus och lykta efter fler svetsare och montörer.
En stor orsak till att man seglar på framgångsvågen är den nya krigsekonomin.
Finsk stororder
Marine Alutech tillverkar myndighetsbåtar för både civila och militära ändamål.
För en månad sedan lade finska Försvarsmakten den näst största beställningen i Marine Alutechs historia.
Försvaret beställde 17 nya Jurmo-båtar till ett värde av 25,5 miljoner euro.
”När kriget i Ukraina bröt ut vaknade marknaden omedelbart”, säger Niko Haro, vd för Marine Alutech, till HBL.
Tunga år
Det uppvaknandet kom bara några år efter att båtföretaget såg ut att tvingas somna in helt.
De tunga coronaåren gjorde att försäljningen totalt stannade och bolaget höll sig flytande mest på gamla meriter och en del reparationsjobb.
Normalt kommer den största delen av intäkterna från andra länder, men med båtmässor inställda och gränserna stängda tog affärerna stryk och det rejält.
Åren innan pandemin omsatte man 20 miljoner euro på ett år. Sedan fick man jobba tre hela coronaår, 2020-2022, för att omsätta lika mycket.
Tidigt ute
Annars har Marine Alutech varit ”hovleverantör” av aluminiumbåtar till finska försvar sedan början av 1990-talet när de första Uiskobåtarna levererades.
Bakgrunden till det här är att Marine Alutech var tidigt ute med att bygga sina båtar kring ett vattenjetaggregat.
Till skillnad från en vanlig propellerbåt drivs vattenjetbåtar av en vattenstråle som med enorm kraft får båten att röra sig framåt.
Det ger båtar som är snabba, har mycket goda manöveregenskaper och inte behöver djupt vatten.
Nato ger nya ordrar
Marine Alutech har fram tills nu byggt 524 båtar. Av dessa har över 400 utrustats med vattenjetaggregat.
Fler blir det i snabb takt, inte minst tack vare det finska Nato-medlemskapet.
”Försvarsmakter från tio 10 olika Natoländer har redan visat intresse att köpa båtar av oss. Under gemensamma Natoövningar kommer länderna att bekanta sig med varandras utrustning. Vi ser potential till ökad försäljning”, säger vd Niko Haro.
Först av Nato-länderna att lägga en beställning hos Nato-länderna var Danmark.
Exporten är livsviktig för Finlands båttillverkare. De tre största bolagen som tillverkar arbetsbåtar i aluminium omsätter tillsammans cirka 60 miljoner euro.
Den finska marknaden för dessa båtar är cirka 10 miljoner, säger Haro.
”Kan fjärrstyra alla”
Niko Haro säger att man i princip kan fjärrstyra alla Marine Alutechs båtar eftersom de är utrustade med så många sensorer, kameror och navigationsutrustning.
Det här har fått bolaget att vidareutveckla idén och tillsammans med tyska Atlas Elektronik har man konstruerat en båt som står vid bryggan utanför Niko Haros kontor.
Den är helt fjärrstyrd och ett av dragplåstren när utländska gäster besöker företaget.
”Ukrainakriget har visat att det finns efterfrågan på den här typen av utrustning. Vi undersöker vad man kan använda båten till”.
Åland – snart slut med “Fredens öar”? – Dagens PS
Ryssland hotar Finland med militära åtgärder – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.