Allmänna reklamationsnämndens beslut är inte juridiskt bindande men enligt myndighetens uppföljning följer åtta av tio företag deras beslut.
Nästan alla företag följer ARN:s beslut
Mest läst i kategorin
Nu är Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, uppföljning av 2022 års beslut och den visar att 79 procent av företagen följde myndighetens rekommendationer, vilket är en ökning från 2020 och 2021.
Fler tvister men fler följer besluten
“Under 2022 såg vi att det försämrade konjunkturläget och de ekonomiska effekterna till följd av kriget i Ukraina och situationen i Ryssland gav upphov till fler tvister i ARN. Trots de tuffa tiderna, som drabbat både företag och konsumenter, är det särskilt glädjande att de flesta företagen följer ARN:s beslut”, säger ARN:s chef Marcus Isgren i ett pressmeddelande.
Under 2022 var följsamheten på ARN:s försäkringsavdelning bäst, där följdes alla rekommendationer, bankavdelningens rekommendationer följdes till 97 procent.
På allmänna avdelningen och på motor- och bostadsavdelningen var följsamheten sämst, där följde 75 respektive 73 procent ARN:s rekommendationer.
Fler väntas följa besluten
När ARN har presenterat sin uppföljning brukar ytterligare ungefär 10 procent följa besluten.
“Av erfarenhet vet vi att ytterligare cirka 10 procent följer våra beslut efter det att vår uppföljning har avslutats. Inte minst publicitet i media i samband med uppföljningen och tidningen Råd & Röns arbete med den så kallade svarta listan brukar leda till att fler företag följer besluten, säger ARN:s chef Marcus Isgren i pressmeddelandet
Han tillägger att det innebär att nästan alla ARN:s beslut följs, vilket i längden är väldigt positivt både för konsumenter och för företag.
“Det är också glädjande att vi ser en ökning i förhållande till tidigare år”, säger han i pressmeddelandet.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Småaktigt? Ica Banken vägrar ersätta lurad bankkund
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.