Samtliga inblandade i motorvägsraset i Stenungsund anser sig utan skuld. Parallellt med brottsutredningen återställs nu motorvägen.
Motorvägen rasade – ingen tar ansvar
Mest läst i kategorin
I höstas rasade motorvägen genom Stenungsund.
Raset inträffade i det bygge av en företagspark invid E6:an som var igång och som utlöste skredet.
Området var ett tydligt riskområde av geologiska skäl, förklarade Sveriges geotekniska institut tidigare i år.
Samtidigt anklagade en professor i förvaltningsrätt hanteringen av fallet för att vara ett ”systemfel” utifrån att SGI självt var med om att utreda vad som hänt.
Delat upp
Myndigheterna hänvisar till att man löst situationen genom att dela upp utredningen i olika delar, så att för att inte hamna i att någon utvärderar sin egen insats.
”Vi delade upp arbetet så att SGI bistår i att svara på vad som utlöste skredet och hur skredet fortplantade sig – i övrigt kommer Statens haverikommission att granska alla ingående myndigheter”, säger Alexander Hurtig, utredningsledare på Statens haverikommission.
Senaste nytt
Ingen är ansvarig
Vem som är ansvarig?
Någon annan.
Åklagaren Daniel Veivo Pettersson har tidigare sagt att misstanken är att massor från ett annat bygge lagts upp i slänten där skredet började.
Enligt den pågående utredningen antas runt 74 000 kubikmeter deponerats i området.
”Det är 54 000 kubikmeter för mycket, nästan dubbelt så mycket mot vad som var tillåtet. Att lägga så mycket schaktmassor på området har inte skett av misstag”, säger åklagaren.
”Kontrollerade aldrig”
Hos P4 Väst säger Stenungsunds kommun att man aldrig kontrollerade hur mycket schaktmassor som tippades, trots att det gick en skytteltrafik av lastbilar innan skredet totalförstörde motorvägen.
Kommunen menar att både kompetens och resurser saknas och man tror att en lagändring nog vore bra.
”Det här är en ny situation för hela Sverige”, hävdar kommunens samhällsbyggnadschef Fredrik Arpfjord, vilket i så fall skulle friskriva kommunen från ansvar.
Utredningen fortsätter
Det rättsliga efterspelet fortsätter i vilket fall. Tre personer, som haft ledande befattningar på två företag inblandade i bygget av företagsparken, är misstänkta för brott.
Brottsmisstankarna är grov är grov allmänfarlig vårdslöshet, grovt vållande till kroppsskada och otillåten miljöverksamhet. Alla tre nekar till brott.
Under tiden fortsätter arbetet med att återskapa motorvägen. Skredområdet har delats i två delar. I de norra delarna har man fyllt igen med skumglas och byggt upp vallen under vägen, den väg som sjönk tre meter vid skredet.
Under en period levererades under 1 000 kubikmeter skumglas om dagen.
Betongpelare ska stadga
I den andra delen av skredområdet placerar man betongpelare i underjorden.
Cirka 14 700 sådana pelare har gjorts och tryckts ner – hittills.
Så här långt har arbetet med att återställa motorvägen kostat cirka 300 miljoner kronor.
”Men den totala kostnaden för arbetet kommer vi att få återkomma till”, säger projektchefen Daniel Svensson hos G-P.
Läs mer:
Hård kritik efter E6-skredet: “Systemfel”. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.