Efter pandemin har antalet möten på jobbet inte blivit färre, utan många fler. Men det finns knep för att mötet ska kännas meningsfullt för alla.
Mötet har ockuperat företagen – så bryter du mönstret
Mest läst i kategorin
Möteskulturen har blivit en börda i arbetslivet, särskilt efter pandemin.
När alla tvingades jobba på distans krävdes fler möten än vanligt, via länk, för att få verksamheten att fungera.
När många av oss är tillbaka på kontoret har dock antalet möten inte blivit färre – snarare tvärtom, skriver Dagens Nyheter.
Läs mer: Sluta tänka på jobbet hela tiden Dagens PS
Tvingas till dubbelarbete
Forskning visar att möten ofta är improduktiva och leder till stress och utmattning bland anställda.
Ofta är deltagarna mentalt frånvarande och sysslar med annat, som att kolla mobilerna.
Andra dubbelarbetar genom att lyssna med ett halvt öra, samtidigt som man sköter sina arbetsuppgifter.
Läs mer: Branschen där alla jobben finns Dagens PS
“Ritualer är trygga”
Mats Alvesson, professor vid Lunds universitet, hävdar att det finns en slags “mötesritualism” i företagskulturen.
Mötets form och mönster blir en gammal vana som är överordnad huruvida produktiv och meningsfull det faktiskt är.
“Viktigast är att ha möten. Ritualer är ofta trygga”, säger han.
Läs mer: Chefsrekryterare väljer hellre vita män Dagens PS
Bokar in fejkmöten
Enligt Patrik Hall, professor i statsvetenskap vid Malmö universitet, har möten fått en närmast sakral karaktär.
“Vi ‘helgar’ mötet”, säger han och menar att svenska chefer i offentliga organisationer kan sitta i möte uppemot 40 timmar i veckan.
Chefer tvingas rent av boka in fejkmöten för att få vara i fred och utföra faktiskt arbete.
Läs mer: Samtalet du ska kalla till för att behålla personalen Dagens PS
Tips för bättre möten
Om du bestämt måste boka in ett möte med dina anställda eller kollegor, ta dig en rejäl funderare vad syftet är – och hur lång tid det behöver ta.
Planera mötet noggrant, så att du sparar tid och resurser.
Involvera alla deltagare aktivt under mötet. Agera som en dirigent för en musikensemble.
När det är dags för diskussion, var inte rädd för att avbryta och ta sedan beslut genom omröstning. Då undviker du att mötet hamnar i stagnation, skriver Kollega.
Rekryterare: Här är de vanligaste misstagen
Jobbsökande handlar inte bara om att ha rätt kompetens. Du måste också ge rekryteraren ett bra intryck. Undvik de här misstagen!
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.