Seniorer utgör en stor och köpstark del av befolkningen. Ändå får de bara en bråkdel av företagens uppmärksamhet som yngre människor.
Missen som företagen gör mot seniorer
Mest läst i kategorin
Babyboomer-generationen utgör en femtedel av USA:s befolkning och står för 30 procent av konsumentutgifterna.
Trots detta riktar sig reklamen i huvudsak mot avsevärt yngre “zoomers”, som spenderar en bråkdel av det som seniorerna gör.
“Företagen vet inte var pengarna finns”, säger marknadsföringskonsulten Jeff Weiss till Marketwatch.
Läs mer: Låginkomsttagare tjänar mer som pensionärer Dagens PS
Två extremer
När seniorer väl representeras i reklam brukar fördomar och stereotyper förstärkas.
Å ena sidan målas de upp som tekniska dumskallar eller som varnande exempel för yngre vuxna att inte bli som sina föräldrar.
Å andra sidan syns “superåldringen”, som är överdrivet vital och aktiv.
“Det är två extremer och ingen av dem känns autentiska”, säger Joann Montepare, professor i psykologi.
Seniorer byter varumärken
En förklaring till att företagen missar en stor och ekonomiskt stark äldre målgrupp kan vara att de som jobbar på reklambyråer själva är yngre vuxna.
Enligt Charles Taylor, professor i marknadsföring, föredrar de att skildra yngre versioner av sig själva.
Dessutom finns det en uppfattning att seniorer inte provar nya produkter.
“Men de är faktiskt mer öppna för att byta varumärken än vad många tror”, säger han.
Färdiggnällt – svenska pensionärer rikare än du tror?
Enligt Alecta har Medelsvensson 90 procent av lönen kvar vid 67 års ålder.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.