Försäljningen i den svenska detaljhandeln har minskat 13 månader i rad. Enda trösten är att trenden ser ut att ha planat ut under våren.
Minus 13 månader i rad för detaljhandeln
Mest läst i kategorin
Den långsiktiga trenden för detaljhandeln pekar nedåt. Sett till årsutveckling har försäljningen minskat 13 månader i följd, enligt ny statistik från SCB.
Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 0,3 procent i maj jämfört med föregående månad i kalenderkorrigerade och säsongsrensade tal.
Det innebär en ökning för andra månaden i rad sett till vad SCB kallar månadsutveckling.
Åt andra hållet
Årsutvecklingen pekar däremot i andra riktningen.
“Jämfört med maj 2022 minskade detaljhandelns försäljningsvolym i kalenderkorrigerade tal med 5,4 procent i maj i år. Senaste gången vi såg en uppgång i våra årsjämförelser var i april förra året. Därefter har försäljningsvolymen minskat varje månad jämfört med motsvarande månad föregående år”, säger Jeongwon Kim, statistiker på SCB.
Litet flämtande ljus
Den som vill hitta ett ljus i slutet av tunneln får leta länge men kan möjligen hänga upp sitt hopp på att utvecklingen är något mindre dyster nu.
“Även om årsutvecklingen för den totala detaljhandeln var fortsatt negativ i maj så har utvecklingstakten under april och maj varit mindre negativ än tidigare månader”, säger Jeongwon Kim.
Sällanköpsvaruhandelns försäljning minskade med 3,0 procent under perioden mars till maj. Dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget visade en nedgång på 0,6 procent.
Vill du läsa mer om företag och e-handel? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Relaterade artiklar:
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.