Efter ett tufft år blir Black Week extra viktig för handeln i år. Det slår Svensk handel fast när man nu lämnar en prognos för årets stora rea-helg.
Miljardökning väntas under Black Week
Mest läst i kategorin
Det konstruerade eventet Black Friday, för säkerhets skull sedan ett antal år utbyggt till Black Week, närmar sig.
Det ser Svensk handel fram emot och korar eventet till ”högtid”.
”En av årets viktigaste handelshögtider är snart här”, skriver Svensk handel vars undersökningar visar att sex av tio svenskar planerar att handla under Black Week.
Det är en rejäl ökning från förra året, då fyra av tio i förväg planerade att göra inköp.
Flera utmaningar kvar
”Även om detta är ett positivt tecken, kvarstår flertalet utmaningar för handeln, där många företag kämpar för sin överlevnad”, påpekar Svensk handel snabbt om någon råkat hissa upp mungiporna för högt.
”Black Week och den kommande julhandeln kan bli avgörande för årets resultat”, är beskedet.
”Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation. Black Week ger en viktig injektion, men den löser inte de utmaningar som branschen fortsatt står inför”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom för Svensk handel.
Senaste nytt
Väntar med inköp
”Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal”, tillägger hon.
Intresset för Black Week är högre än tidigare, särskilt bland yngre konsumenter, enligt Svensk handel.
Det gör också att vi kommer att handla mer. Prognosen talar om en försäljning på 9,7 miljarder kronor under Black Week, i så fall en ökning med en miljard från förra årets 8,7.
Mode och skönhet slår högst
Mode och skönhet fortsätter att dominera, medan hemelektronik tappar något.
Däremot planerar färre att köpa julklappar under veckan jämfört med förra året, vilket kan tyda på en något försiktigare konsumtion, menar branschorganisationen.
De nya reglerna i prisinformationslagen, som kräver transparens och noggrannhet i all prisinformation, innebär ytterligare utmaningar för företagen, påpekar Svensk handel.
”Vi uppmanar givetvis alla våra medlemmar att säkerställa korrekt prisinformation, vilket en överväldigande majoritet också gör. Man bör dock från myndighetshåll lyssna på de varningssignaler som kommer från branschen. Det är ett faktum att reglerna inte alltid är lätta att följa”, avslutar Maria Mikkonen.
Stora kedjor darrar inför minskat köptryck. Dagens PS
Svenska e-handelsgurun: “Går in i Black Week med viss optimism”. Dagens PS
Julhandeln spås slå rekord: “Motståndskraftig”. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.