Dagens PS

Matvarukedjorna som vill vara helt vegetariska

Nu ska matvarukedjorna bli ännu mer hållbara, där det ingår att ta bort både köttprodukter och plast ur sortimentet. Foto: TT
Axfood och Hemköp, logotyper på fasaden till Axfoods huvudkontor i Stockholm. (Foto: Helena Landstedt / TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 04 nov. 2020Publicerad: 03 nov. 2020

De vill halvera svinnet eller bli helt vegetariska inom tio år. Hållbarhetsarbetet ska bland annat ske tillsammans med konsumenterna. Di har rankat en rad Hållbara bolag. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Axfood, Essity och Midsona delar förstaplatsen i kategorin dagligvaror som Di har listat.

Dagligvarujätten Axfood toppar listan och det beror enligt vd Klas Balkow på tydlig hållbarhetsagenda och att arbetet genomsyrar och integreras i hela verksamheten. Det hållbarhetsarbetet ska bland annat ske tillsammans med konsumenterna.

ANNONS

”Vi möter cirka 4,5 miljoner kunder i veckan vilket gör att vi har en möjlighet att göra den här förflyttningen tillsammans med dem”, säger Klas Balkow till Di.

Hos Axfoodbolaget mat.se är 3 000 produkter klimatmärkta, för att ge kunderna information om vad de handlar. På Hemköp uppmuntras kunderna till bättre köp genom ett poängsystem där klimatsmarta varor ger högre bonus.

”På Willys har vi lanserat Svinnsmart där vi arbetar tillsammans med kunderna för att uppmärksamma och minska matsvinnet.”

Hälsokostföretaget Midsona har letat sig upp till toppen i rankningen över Hållbara bolag 2020 i dagligvaruklassen.

”Nu har vi en tydlig och dedikerad organisation för vårt hållbarhetsarbete. För oss som är ett relativt litet bolag är det en stor investering”, säger bolagets vd Peter Åsberg.

Nya hållbarhetsmål 

Nu blickar företaget efter ett nytt hållbarhetsmål –  till 2025 ska alla förpackningar vara av återvunnen plast.

ANNONS

”Att byta till återvunnen plast är ju ett mål i närtid, det är inte så svårt i teorin men det är en stor logistisk process.”

Ett annat mål är att 100 procent av Midsonas produkter ska vara växtbaserade eller vegetariska år 2030.

”Det är också den tveklöst största trenden i livsmedelsbranschen just nu. Industrin har en stor klimatpåverkan i dag, men den största andelen kommer från allt animalieproducerat,” säger Peter Åsberg.

“Vi är fokuserade på att göra våra produkter mer näringstäta, nyttiga och hälsosamma. Det är ett ständigt arbete med produktförbättringar.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]