Dagligvaruhandeln fortsätter att gå starkt och noterade en försäljningsökning med 8,3 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Matbutiker vinnare i coronapandemin


Mest läst i kategorin
Kalendereffekten var 1,4 procent och justerat för det var tillväxten alltså 6,9 procent.
“Försäljningstillväxten för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året. Den huvudsakliga förklaringen är coronapandemin och att vi äter fler måltider hemma istället för på restaurang”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning var upp 6,0 procent medan försäljningstillväxten inom e-handel var 83,7 procent. Hemleverans ökade med 51,8 procent och upphämtning i butik med 142,4 procent.

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig.