I oktober ändrade Facebook sitt företagsnamn till Meta, med intentionen att skapa Metaverse, ”efterföljaren till dagens mobila internet”. Men alla är inte förtjusta i konceptet. Business Insider kallar det en ”sämre version” av dagens sociala medier.
Mark Zuckerbergs Metaverse – en dystopi?
Mest läst i kategorin
Meta kommer att fortsätta med de sociala kanaler man redan har, bland annat Facebook och Instagram. Men framtiden ligger i VR-set av olika slag. Med hjälp av teknik som skapar en högre närvarokänsla ska vi i allt högre utsträckning umgås i en typ av tredimensionella virtuella mötesrum, samtidigt som vi fortfarande kan ta emot meddelanden från vanliga chatappar och kanaler.
I Meta kan vi spela, samtala och jobba tillsammans, är tanken. Spelbolag, mjukvaruutvecklare och finansanalytiker har entusiastiskt konstaterat att Metaverse kan komma att omforma nästan allt i våra liv.
Mne alla är inte lika imponerade. Ben Gilbert skriver i en kolumn i Business Insider att det rör sig om en ”sämre version av vad vi redan har”. Han konstaterar att den vision som Mark Zuckerberg presenterat offentligt är en värld där vi ständigt hoppar in i och ut ur andra 3D-världar, ungefär som i filmen The Matrix.
Metaverse vill leda marknaden
En central del i visionen är att användarna har på sig VR-set i hög utsträckning. Det finns visserligen redan lösningar där personer kan umgås med varandra i 3D på webben, men Meta vill ta flera olika koncept och mixa ihop dem i sitt virtuella universum.
I själva verket tror Ben Gilbert att Meta bara kommer att förstärka de egenskaper som sociala medier redan har. Det gäller även de negativa dimensionerna med integritetsproblem och marknadsföring till sårbara grupper.
”Någon kommer att sälja den hårdvara som krävs för att få tillgång till den här framtiden, och någon kommer att göra mjukvaran som populariserar den, och Zuckerberg gör det tydligt att han vill att Meta ska ta ledningen i båda formerna av utveckling”, skriver Gilbert.
Läs också:
Expert: Fem aktier som följer med Meta-raketen
Nästa marknad för lyxmärken: Metaverse
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.