Han var en av dem som redan för sju år sedan uttryckte sin oro över flygtillverkaren Boeings produktionsstandard. Nu utreds hans plötsliga död. Bara dagar efter att han vittnat mot flygjätten.
Mannen som stämde Boeing hittad död efter vittnesmål
Mest läst i kategorin
2024 började på sämsta möjliga vis för flygplanstillverkaren Boeing.
I januari i år blåste en av dörrarna av ett helt nytt Boeing 737 Max, i samband med att planet lyfte från Portland International Airport, vilket Dagens PS kunde rapportera.
En incident som enligt en preliminär rapport från US National Transportation Safety Board visade på att fyra nyckelbultar avsedda för att hålla dörren på plats inte var korrekt monterade. Även det något som Dagens PS tidigare rapporterat.
Information som spred skräck och försatte bolaget i djup kris. Inte minst sedan det framkom att bolaget brustit i flera fall.
Inte uppfyllt kraven
Under förra veckan sade den amerikanska tillsynsmyndigheten, Federal Aviation Administration, FAA, att en sex veckor lång granskning av företaget funnit “flera fall där företaget påstås ha misslyckats med att uppfylla kraven på tillverkningskvalitetskontroll”, skriver BBC.
Kunde det ha förhindrats?
Om vi hade frågat den numera avlidne kvalitetschefen John Barnett hade svaret sannolikt blivit ja.
Missa inte: Dubbel blunder: Piloter somnade under flighten
Äventyrad säkerhetsprocess
Anställd på Boeing under 32 år, och yrkesverksam fram till sin pensionering 2017, var Barnett en av dem som tidigt bekymrade sig för bolagets produktionsstandard.
Något som han under 2019 berättade för BBC.
Han kunde då avslöja att arbetare under press avsiktligt monterade undermåliga delar på bolagets flygplan, och att han upptäckt allvarliga problem med bland annat syrgassystemen.
Vidare uppgav Barnett att pressen på att få nya flygplan körklara äventyrade monteringsprocessen och i sin tur säkerheten.
Tvingades vidta åtgärder 2017
Sammantaget allvarliga brister som Barnett också uppmärksammade sina chefer på – utan att åtgärder vidtogs. De förnekade tvärtom hans påståenden.
Detta trots att en granskning utförd av FAA under 2017 bekräftade delar av Barnetts utsaga, och även ledde till att Boeing tvingades vidta åtgärder.
För Barnett blev det början på långvarig rättsprocess mot företaget, som utöver de ovan nämnda bristerna även bromsade hans karriär och svartmålade honom som person.
Funnen död i sin lastbil
Sju år senare befinner sig Boeing och dess huvudleverantör Spirit Aerosystems under lupp.
Barnett, 62, rapporterades under måndagen avliden. Detta efter att ha dött av ett “självförvållat” sår den 9 mars – dagar efter att han vittnat i en visselblåsarstämning mot Boeing.
Enligt uppgift skulle han ha genomgått ytterligare förhör på lördagen. Det var när han inte dök upp som gjordes förfrågningar på hans hotell. Han hittades senare död i sin lastbil på hotellets parkering.
Händelsen utreds nu av polis.
Läs även:
Bultar saknades på olycksdrabbat Boeing 737
Boeings rykte totalkraschat: “Har förlorat sitt DNA”
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.