Malmbanan kan snart vara igång igen efter urspårningen den 17 december. Samtidigt fortsätter konflikten om hur banan bäst ska utnyttjas framöver.
Malmbanan snart igång – konflikten rullar vidare
Mest läst i kategorin
LKAB meddelar nu läget när det gäller att kunna återuppta trafiken på Malmbanan, mellan Narvik och Luleå.
Det var den 17 december 2023 som ett fullastat malmtåg på väg mot Narvik spårade ur vid Vassijaure.
Intensivt arbete
Sedan dess har arbetet varit intensivt när det gällt att åtgärda situationen och se till att skapa förutsättningar för att kunna återuppta trafiken, vilken är livsnödvändigt för LKAB.
”Arbetet har flutit på bra, trots kyla och mörker, och vi har en regelbunden och god dialog med både Statens haverikommission och Trafikverket”, säger Caroline Wiss, vd för LKAB malmtrafik.
Senaste nytt
Igång om en vecka
Under juldagen slutförde LKAB:s team sin del av röjningen.
Det som nu återstår är att bärga de elva vagnar som står kvar på spåret.
”Den senaste prognosen för när trafik ska kunna återupptas på Malmbanan norrut är preliminärt satt till den 9 januari”, berättar LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt.
”Omfattningen av urspårningen börjar bli allt tydligare. Omkring 25 000 slipers kommer behöva bytas. Tolv stycken rälsbrott har hittills kunnat konstateras och även kontaktledning, växelkomponenter, kablar är skadade och behövs bytas”, skriver järnvägar.nu.
”Oerhört högt tempo”
“Vi har nu bytt cirka 3 700 slipers på tre dagar. Det är ett oerhört högt tempo”, säger Simon Sunna, tillförordnad enhetschef vid Trafikverket.
“Det är vad man normalt klarar att byta under sommarförhållanden och det väder som råder i området är långt från sommarväder”.
Parallellt med detta fortsätter striden om kapaciteten på Malmbanan och hur den ska kunna nyttjas.
Nya storsatsningen Hw2 Green och LKAB har haft en infekterad konflikt om nyttjandet av banan.
På LKAB:s sida
Nu ställer sig Bolidens vd Mikael Staffas på LKAB:s sida i konflikten.
”Vi har utmaningar att köra vår trafik redan nu”, säger han till Di.
För Bolidens del handlar det om den så kallade kopparpendeln som varje dag går mellan Bolidens gruva Aitik nära Gällivare och smältverket i Rönnskär.
En stor del av sträckan går längs malmbanan mellan Gällivare och Boden, för att sedan vika av i riktning Skellefteå.
Vill ha leveranser
Kapaciteten på Malmbanan är grunden till bråket mellan LKAB och H2 Green Steel, grundat av riskkapitalisten Harald Mix.
H2 Green Steel bygger ett stålverk i Boden och har sedan början av 2021 velat teckna ett avtal om leveranser av järnmalm från LKAB.
LKAB ser dock inga möjligheter att öka trafiken på Malmbanan. H2 Green Steel har därför valt att teckna leveransavtal med gruvor i Brasilien och Kanada istället.
”Måste garantera”
Bolidens Mikael Staffas ser det som utmanande med mer trafik på banan, bland annat med hänsyn till det eftersatta underhållet.
”Jag är ingen expert på järnväg utan det är Trafikverket som måste garantera att det finns tillräckligt kapacitet innan man släpper in någon ny. Jag kan bara konstatera att vi har haft utmaning att köra vår trafik redan i år, det blir förseningar”, säger han.
Vår lekmannauppfattning är att det kommer att vara en utmaning att upprätthålla nuvarande kapacitet de närmsta åren”, är hans sammanfattning av läget.
Läs även:
Måste importera järnmalm – för att göra grönt stål – Dagens PS
Forskarens hårda dom: Skrota H2 Green Steel – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.