Dagens PS

Mäktiga influencers tiger om klädtillverkare

Hannah Widell och Amanda Schulman svarar nonchalant inte ens på frågorna från Fair Action. (Foto: TT)
Hannah Widell och Amanda Schulman svarar nonchalant inte ens på frågorna från Fair Action. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 17 sep. 2020Publicerad: 17 sep. 2020

Endast två av fem undersökta företag är transparenta, visar ny rapport.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ideella organisationen Fair Action ligger bakom granskningen av fem modemärken som ägs av kända influencers.

Den visar att endast två av fem är öppna med vilka fabriker som tillverkar kläderna, skriver Svenska Dagbladet med hänvisning till Fair Actions undersökning.

Kenza Zouiten Subosics Ivy Revel och Daisy Grace, som Hannah Widell och Amanda Schulman äger, vill inte uppge vilka tillverkarna är eller hur arbetsvillkoren ser ut i klädfabrikerna.

De svarar inte ens på frågorna som Fair Action ställer.

“Det är vi inte vana vid”

“Det är anmärkningsvärt. Det är vi inte vana vid att företag inte ens svarar”, säger Maria Sjödin, sakkunnig företag och mänskliga rättigheter på Fair Action, till SvD.

Imagen tycks åtminstone vara viktig. Daisy Grace skyltar gärna med att företaget står för hållbarhet och uppges använda hashtagen sustainable.

Ytterligare en känd influencers som utmärker sig negativt i sammanhanget är Petra Tungården, som står bakom klädmärket Adoore. Hon vill inte heller offentliggöra vilka leverantörerna är eller svara på frågor om sömmerskornas löner, framgår det i artikeln.

Bianca Ingrosso, vars varumärke är By Bianca, är däremot öppen med vilken leverantör i Kina som gör företagets väskor och andra accessoarer, enligt Fair Action, skriver SvD och konstaterar att även Elin Kling, som driver varumärket Totême, lovar att bli mer öppen kring informationen.

ANNONS

Här kan du tal av hela Fair Actions granskning av hur dåligt transparenta svenska influencers är (obs, pdf).

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]