Fartygen tvingas ta långa och dyra omvägar från Röda havet för att undkomma nya attacker. Detta riskerar att få förödande konsekvenser.
Maersk: Läget i Röda havet hotar globala ekonomin
Mest läst i kategorin
Efter den senaste tidens houthi-attacker mot civila fartyg varnar nu Maersks vd Vincent Clerk för att det kan ta månader att öppna upp den viktiga handelsrutten i Röda havet.
Detta riskerar i sin tur att skada den globala ekonomin – och förvärra inflationen.
“När inflationen redan är ett stort problem läggs ytterligare tryck på våra kostnader, våra kunder och i slutändan på konsumenterna i Europa och USA”, säger han till Financial Times.
Läs mer: Dansk fraktjätte fortsätter undvika Röda havet Dagens PS
Så mycket dyrare blir det
Clerk kallar stängningen av Röda havet för de flesta containerfartyg “brutal och dramatisk”. I stället tvingas fartygen till långa och kostsamma omvägar runt Sydafrika.
De längre rutterna har ökat den danska fraktjättens kostnader med 50 procent. Omvägen via Godahoppsudden lägger till 1 300 mil till fraktdistansen och hundratals dollar per container i kostnader.
Maersks aktiekurs har samtidigt ökat med en fjärdedel under den senaste månaden.
Läs mer: USA-ledd insatsstyrka ska skydda Röda havet från attacker Dagens PS
Betydande störningar väntas
I det korta loppet kan det leda till betydande störningar i slutet av januari, februari och in i mars. I längden kan logistik och globala försörjningskedjor hotas.
Clerk uppmanar det internationella samfundet att agera för att återöppna Bab-el-Mandeb-sundet, som är en av de viktigaste handelsrutterna för den globala ekonomin.
Läs mer: Fraktkris: Nya prisrekord när fartyg flyttas Dagens PS
Svårt att överblicka riskerna
Samtidigt betonar Maersks vd att bolagets mål är att etablera en säker passage och återgå till normala handelsmönster.
Företaget har dock en begränsad överblick över den ständigt föränderliga säkerhetssituationen runt Röda havet.
Konflikten mellan Israel och palestinska Hamas påverkar också säkerhetsläget, vilket gör det ytterligare svårt för Maersk att bedöma risknivåerna.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.