Skönhetsproduktbolaget Lyko redovisar ett rörelseresultat på 29,5 miljoner kronor under det fjärde kvartalet – och mer än fördubblar resultatet från motsvarande period i fjol. Resultatet visar att många konsumenter väljer lägga pengar på skönhet just nu.
Lyft för Lyko – fördubblar resultatet
Mest läst i kategorin
2022 var ett bra år för det svenska skönhetsproduktbolaget Lyko.
Under fredagen presenterade Lyko sitt rörelseresultat för det fjärde kvartalet – 29,5 miljarder kronor. Därmed har bolaget mer än fördubblat sitt resultat från motsvarande period förra året, på 12,4 miljarder kronor. Det rapporterar Dagens Industri.
“Bästa resultatet någonsin”
Under kvartalet uppgick Lykos nettoomsättning till 764 miljarder kronor, upp från 691,7 miljarder kronor förra året – en ökning med 10,5 procent.
Rörelsemarginalen landade på 3,8 procent, en ökning från 1,8 procent sedan förra året.
“I fjärde kvartalet förbättrar vi både ebit-resultatet och marginalen vilket resulterar i vårt bästa resultat någonsin” skriver bolagets vd Rickard Lyko i en rapportkommentar.
Bra start på 2023
Däremot bromsade försäljningstillväxten in kraftigt jämfört med det fjärde kvartalet 2021, då den uppgick till 28,8 procent. Rickard Lyko förklarar inbromsningen med att bolaget bland annat möter tuffa jämförelsekvartal efter pandemin.
”Samtidigt är vår klara bedömning att vi fortsätter ta marknadsandelar i samtliga marknader”, skriver han.
Dessutom har försäljningen under det första kvartalet 2023 haft en bra start.
”Vi ser att kunderna fortsätter att prioritera sina skönhetsinköp”, skriver Rickard Lyko.
Missa inte:
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.