Världens största producent av lyxprodukter, LVMH, har blivit en otippad favorit bland fondförvaltare med miljöfokus.
LVMH – otippad favorit bland klimatvänliga fonder
Mest läst i kategorin
LVMH är företaget som äger lyxmärken såsom Louis Vuitton, Fendi, Givenchy och Tag Heuer. Vd:n Bernard Arnault tävlar med Elon Musk om vem som är världens rikaste man.
På senaste tiden har lyxkedjan blivit en storfavorit för ESG-fonder. ESG står för “environmental”, “social” och “governance”, och fonderna är tänkta att främja goda miljömässiga och sociala principer.
Över 1200 ESG-fonder har nu aktier i LVMH, vilket placerar LVMH långt före mer traditionella gröna företag som Vestas och Tesla.
Främjar jämställdhet
Fabio Di Giansante, ansvarig för europeiska aktier på Amundi som ägs av Credit Agricole, säger att LVMH är ett mycket bättre företag sett till ESG-standard än andra företag.
“På den sociala sidan har vi fokuserat på att minska löneklyftan mellan könen, vilket vi har som målet att uppnå senast 2025”, har företaget skrivit till Bloomberg.
Hittills har man redan gjort en del framgångar. Mellan 2007 och 2022 ökade andelen kvinnor i chefspositioner från 23 procent till 45 procent. Idag är 65 procent av LVMH:s chefer kvinnor.
Senaste nytt
Höjt priserna
LVMH har beslutat att höja priserna på sina produkter, något som Bloomberg menar kan ses som problematiskt. Prishöjningarna kommer göra produkterna ännu mindre tillgängliga för konsumenter runt om i världen, som alltmer präglas av ett större gap mellan rika och fattiga.
Enligt Internationella Valutafonden är nivån nu “extrem”, där de rikaste tio procent äger ungefär 190 gånger så mycket som den fattigare hälften av världens befolkning.
Försvaras av aktieanalytiker
Jie Zhang, aktieanalytiker på Alphavalue i Paris, trycker på att vi inte får glömma att det inte är på grund av lyxprodukter som det finns social ojämlikhet. “Det ursprungliga syftet med lyx är strävan efter skönhet, kreativitet och kvalitet”, säger han.
Analytikern Jelena Sokolova är inne på samma spår.
“På sätt och viss lyfter lyxprodukter fram sociala ojämlikheter”, säger hon. “Men sett till miljöpåverkan och jämställdhet inom företaget är resultaten goda.”
Till skillnad från klädföretag som säljer “fast fashion” tenderar lyxföretag att producera i mindre skala vilket är bättre för miljön. Dessutom är produkterna tillverkade för att hålla, och produktionen sker ofta inom Europa.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Slut med greenwashing – konkreta mål för bolagen
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.