Dagens PS

LRF: Böndernas andel minskar

bonde
Bönder får nio öre av varje krona vi köper mat för, enligt LRF (Bild: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 29 aug. 2022Publicerad: 29 aug. 2022

Bara nio öre av varje krona som vi köper livsmedel för år till jordbrukaren, konstaterar LRF. Det är en låg andel.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Matkronan är ett begrepp som Lantbrukarnas riksförbund, LRF, har uppfunnit. Det handlar om hur mycket en bonde får ut för varje krona som du och jag betalar i butiken. LRF gör uträkningar på hur mycket en krona i matbutiken som tillfaller bonden, och kommer fram till att det rör sig om nio öre, en halvering jämfört med 1995.

Handeln får 34 öre per krona och industrin 26 öre. Staten får 11 öre, som jämförelse med böndernas nio, skriver Dagens Nyheter.

Anedningen till den låga andelen är att vi inte köper så mycket svenska produkter längre, enligt Sophie Lind, enhetschef för strategi och analys på LRF.

LRF: “Köp mer svenskt”

Anledningen är att importen ökat kraftigt under perioden, från ungefär 25 procent till 50 procent. Det har också minskat självförsörjningen för Sverige i en kris.

Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, säger till DN att man behöver titta på att alla led i livsmedelskedjan har rimlig lönsamhet på sin verksamhet.

”Den risk man tar ska betala sig någonstans. Bönderna har inte alltid fått avkastning på den risk de tagit”, säger han.

Läs också:

Ryssland: Svensk bönder förlorar miljoner

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]