Covid 19 resulterade i en löparboom som hette duga. Men på löparnas fötter lyser Nike med sin frånvaro. Enligt löparna själva har sneakerjätten förlorat marknadsandelar till uppstickare som Hoka.
Löparna överger Nike – konkurrenter springer om
Mest läst i kategorin
Nikes mjölksyra har varit påtaglig länge.
I fjol rapporterade man dalande försäljningssiffror och i februari tvingades man sparka 2 procent av arbetsstyrkan.
Sportjättens minskade närvaro märks inte minst på Nikes hemmaplan i Portlandområdet.
Missade boomen
Löparklubbar har länge varit exklusiva för elitlöpare, men efter pandemin har de blivit mer inkluderande.
Brendan Eng, som leder en löpargrupp i Portland, har sett sin grupp växa till ungefär 80 löpare sedan 2021.
På löparnas fötter ser man New Balance, Hoka och Asics – vilka alla dyker upp på löparträffarna och låter löparna testa nya skor och delar ut gratisprodukter.
Men en lokal gigant har varit märkbart frånvarande: Nike.
Sportjätten som länge dominerat löparscenen har på senare tid förlorat greppet om marknaden till sina mer aktiva konkurrenter.
”Under de tre år jag har lett den här gruppen har Nike bara haft två demonstrationer av sina löparskor, medan jag sett Hoka-representanten fyra gånger bara i år”, säger Eng till The Wall Street Journal.
Konkurrenterna tar täten
Medan Nike fokuserar på andra affärsområden, som lanseringar av limited edition-sneakers, har konkurrenter som Brooks, Hoka och Asics utnyttjat möjligheten att vinna över löpare genom aggressiv marknadsföring och närvaro på marken.
”Och löparna väljer verkligen de märken som är mest närvarande”, säger Eng.
Eng började själv höra av sig till märkesrepresentanter via sociala medier för att få dem att delta i klubbens evenemang.
Hoka var det första märket att svara, medan Nike först hörde av sig i slutet av april i år – cirka två år efter Hoka.
“Ska återinvestera”
Nike erkänner att de tappat mark inom löparkategorin och planerar nu att återinvestera i detta segment.
Företaget hoppas att en ny skolinje under OS i Paris i sommar ska ge dem ett uppsving.
”Vi har underinvesterat i detta, och nu återinvesterar vi”, säger Nikes vd John Donahoe.
Frågan är om det är för sent.
Läs också:
Så ska Nike ta tillbaka Kina. Dagens PS
Han vill göra Adidas störst i världen. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.