Dagens PS

Löparna överger Nike – konkurrenter springer om 

På löparnas fötter ser man färre Nikes och fler konkurrenter
På löparnas fötter ser man färre Nikes och fler konkurrenter (Foto: Unsplash)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 28 juni 2024Publicerad: 28 juni 2024

Covid 19 resulterade i en löparboom som hette duga. Men på löparnas fötter lyser Nike med sin frånvaro. Enligt löparna själva har sneakerjätten förlorat marknadsandelar till uppstickare som Hoka. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nikes mjölksyra har varit påtaglig länge. 

I fjol rapporterade man dalande försäljningssiffror och i februari tvingades man sparka 2 procent av arbetsstyrkan. 

Sportjättens minskade närvaro märks inte minst på Nikes hemmaplan i Portlandområdet. 

Missade boomen 

Löparklubbar har länge varit exklusiva för elitlöpare, men efter pandemin har de blivit mer inkluderande. 

Brendan Eng, som leder en löpargrupp i Portland, har sett sin grupp växa till ungefär 80 löpare sedan 2021. 

På löparnas fötter ser man New Balance, Hoka och Asics – vilka alla dyker upp på löparträffarna och låter löparna testa nya skor och delar ut gratisprodukter. 

Men en lokal gigant har varit märkbart frånvarande: Nike.

Sportjätten som länge dominerat löparscenen har på senare tid förlorat greppet om marknaden till sina mer aktiva konkurrenter.

ANNONS

”Under de tre år jag har lett den här gruppen har Nike bara haft två demonstrationer av sina löparskor, medan jag sett Hoka-representanten fyra gånger bara i år”, säger Eng till The Wall Street Journal

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Konkurrenterna tar täten

Medan Nike fokuserar på andra affärsområden, som lanseringar av limited edition-sneakers, har konkurrenter som Brooks, Hoka och Asics utnyttjat möjligheten att vinna över löpare genom aggressiv marknadsföring och närvaro på marken. 

”Och löparna väljer verkligen de märken som är mest närvarande”, säger Eng.

Eng började själv höra av sig till märkesrepresentanter via sociala medier för att få dem att delta i klubbens evenemang. 

Hoka var det första märket att svara, medan Nike först hörde av sig i slutet av april i år – cirka två år efter Hoka. 

“Ska återinvestera”

Nike erkänner att de tappat mark inom löparkategorin och planerar nu att återinvestera i detta segment. 

Företaget hoppas att en ny skolinje under OS i Paris i sommar ska ge dem ett uppsving. 

ANNONS

”Vi har underinvesterat i detta, och nu återinvesterar vi”, säger Nikes vd John Donahoe.

Frågan är om det är för sent. 

Läs också:

Så ska Nike ta tillbaka Kina. Dagens PS

Han vill göra Adidas störst i världen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]