Det som började med fyndet av en märklig svart sten, resulterade i LKAB, ett av Sveriges största och viktigaste företag.
LKAB – Norrlands svarta guld
Mest läst i kategorin
I jakten på den svenska entreprenörsandan berättar vi om de personer och företag som tillsammans och var och en för sig, lade grunden till dagens Sverige. Här kan du bland annat läsa om:
•Albert Bonnier – grundare av Bonnier-sfären
•Hilda och LM Ericsson som grundade dagens Ericsson
•Ingvar Kamprad – mannen bakom de platta paketen.
•Investor – 1900-talets lok i svensk ekonomi
•Historien bakom framgångs-sagan Ica
Trevlig läsning!
Historien om LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag) började egentligen långt innan själva företaget grundades 1890.
Enligt folksägnen var det bonden Lasun Lassi (Lars Larsson) som 1642 hittade en märklig svart sten under en ekorrjakt nära Masugnsbyn, 89 km sydost om Svappavaara
Stenen visade sig vara järnmalm, och upptäckten rapporterades till Sveriges rikskansler Axel Oxenstierna som snabbt förstod vikten av fyndet.
Detta blev startskottet för gruvdriften i norra Sverige och brytningen av de enorma fyndigheter som sedermera skulle hittas.
Under de följande århundradena växte gruvnäringen i regionen och bytte ägare flera gånger för att slutligen den 18 december 1890, slutligen omvandlas till Luossavaara-Kiirunavaara AB (LKAB).
LKAB växte snabbt och blev en viktig del av den svenska industriutvecklingen och exportverksamheten.
Effektiva transporter
En nyckel till framgången var effektiva transporter. Redan 1888, två år innan LKAB grundades, anlände det första malmtåget från Malmberget till den nyetablerade malmhamnen i Luleå.
1902 var hela malmbanan klar, från Luleå i söder till Narvik i norr, vilket gjorde det lätt och smidigt att nå ut med den dyrbara malmen till Sverige och resten av Europa och världen.
En av de personer som kom att spela en nyckelroll i LKAB:s utveckling var geologen Hjalmar Lundbohm. Han anställdes först som platschef 1898, och avancerade sedan inom bolaget för att slutligen bli dess VD.
Kiruna skapas
I arbetet med LKAB:s expansion grundade Hjalmar Lundbohm också själva staden Kiruna. Då det inte tidigare fanns någon bebyggelse på trakter, och efterfrågan på arbetskraft var stor, var en attraktiv stad en förutsättning för LKAB:s existens.
Kiruna utvecklades under Lundbohms ledning till en mönsterstad, med fokus på allt från stadsplanering till socialt liv så att den skulle vara attraktiv att flytta till och stanna kvar i.
Snabb expansion
Efter andra världskriget och fram till 1960-talet expanderade LKAB snabbt. Ett avgörande steg togs 1952 när företaget beslutade att börja bryta malm under jord i Kiruna, något som redan gjordes i Malmberget.
Beslutet visade sig vara både praktiskt och lyckosamt och Idag är Kiirunavaara och Malmberget världens två största underjordiska järnmalmsgruvor.
Efter att ha varit 50-procentig delägare i LKAB tog staten 1957 över hela ägandet av bolaget från Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund.
Nya anläggningar
Under statligt ägande fortsatte utvecklingen. 1965 invigdes flera nya anläggningar som tog verksamheten till en ny nivå, inklusive en ny hamn i Luleå, gruvan i Svappavaara och två nya pelletsverk i Svappavaara och Kiruna.
LKAB:s plats som en av de största och viktigaste svenska bolagen har bestått under hela 1900-talet och fram till idag. Företaget har tre huvudsakliga gruvområden: de underjordiska gruvorna i Kiruna och Malmberget och dagbrottet i Svappavaara.
Dagens utmaningar
En av de största utmaningarna LKAB står inför i dag är samhällsomvandlingen i Kiruna och Malmberget. För att undvika risker för ras och sättningar beroende på den underjordiska gruvdriftens snabba expansion, måste stora delar av dessa samhällen flyttas .
Samhällsomvandlingen är ett enormt projekt som innebär stora kostnader för LKAB. Mellan 2006 och 2016 betalade bolaget ut cirka 4,6 miljarder kronor till projektet, med ytterligare avsättningar på cirka 13 miljarder kronor för framtida kostnader.
LKAB är idag en mycket viktig arbetsgivare i Norrbotten och spelar en central roll i svensk industri och export. Verksamheten är starkt beroende av världsmarknadspriset på järnmalm, vilket kan leda till stora svängningar i företagets intäkter och resultat.
Företaget fortsätter att vara en ledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning och är världsberömt för sin högkvalitativa järnmalm.
Vad händer i framtiden
LKAB står inför flera framtida utmaningar. Förutom den pågående samhällsomvandlingen måste företaget hantera frågor kring hållbarhet och miljöpåverkan, där behovet av fortsatt gruvdrift måste ställas mot samhällets och miljöns behov.
LKAB arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och strävar efter att minimera sin miljöpåverkan samtidigt som man säkerställer en långsiktig och lönsam verksamhet.
Summering
LKAB:s historia är en berättelse om industriell utveckling, teknologiska framsteg och samhällsförändring. Från den första upptäckten av järnmalm i Masugnsbyn till dagens moderna gruvdrift har LKAB spelat en central roll i utvecklingen av norra Sverige och den svenska stålindustrin.
LKAB har överlevt och anpassat sig till stora förändringar i ägarskap, teknologi och marknadsförhållanden. Idag jobbar 4500 personer i bolaget och det bedriver verksamhet i 12 länder, däribland Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, USA och Kina.
Koncernen LKAB är idag dessutom uppdelad i sex olika verksamhetsområden som var och en på sitt sätt, är kopplat till den ursprungliga idén; att bryta världens bästa järnmalm.
Läs mer om LKAB:s historia här
Stora fynd görs fortfarande i Kiruna. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.