Svensk handel inleder året med ökade förhoppningar, visar handelsbarometern. “Vi är otroligt glada”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Ljusglimt i handeln: "Otroligt glada"
Mest läst i kategorin
Fallande inflation och signalerna om att räntorna nått toppen får svenska handlare att tro mer på framtiden.
De ökade förväntningarna märks inom såväl butikshandel och e-handel som partihandel, visar branschorganisationens handelsbarometer.
“Vi är otroligt glada över att kunna presentera förhållandevis kraftiga ökningar av svenska handlares framtidsförväntningar. Branschen har varit extremt hårt ansatt, och lär så förbli ett tag framöver. Men månadens siffror visar på att det finns ett ljus i slutet av tunneln”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Butikshandeln noterar ett rejält uppsving i förhoppningarna. Ökningen är 5,3 enheter vilket gör att månadens indikatorvärde hamnar på 80,8.
Inom e-handeln ökar förväntan om de kommande tre månaderna ännu mer. Ökningen är 6,2 enheter, vilket ger ett indikatorvärde på 88,3.
Det bör tilläggas att trots mer positiva tongångar befinner sig fortsatt samtliga delsegment under det neutrala värdet hundra.
“Detta innebär att framtidsförväntningarna bland svenska handlare fortsatt är pessimistiska kring kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet samt försäljning”, skriver Svensk Handel.
Läs även: Jätteras för svensk e-handel – trots julmånad Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.