Liveshoppingbolaget Bambuser vann lyxkonglomeratet LVMH:s tävling som världens mest innovativa techbolag. Nu blir det svenska videoteknikbolaget en del av LVMH:s acceleratorprogram.
Liveshoppingbolaget Bambuser vinner del i lyxbolag
Mest läst i kategorin
Bambuser erbjuder interaktiv livevideoshopping och det First North-listade företaget, med ett börsvärde på 2,9 miljarder kronor, har sett sin aktie rusa med 165 procent under det senaste året.
Innovativt techbolag
I juni vann företaget priset som världens mest innovativa techbolag i den femte omgången av LVMH Innovation Award.
”Vi blev inbjudna till tävlingen av LVMH efter att ha lanserat en framgångsrik pilotsatsning för liveshopping tillsammans med Make up for ever, ett av LVMH:s kosmetikabolag ”, säger bolagets vd Maryam Ghahremani till Di.
Nu blir liveshoppingbolaget Bambuser en del av LVMH:s acceleratorprogram vilket innebär kontorsplats i Paris största startup-hub Station F, under ett halvår.
Samtidigt har “många tunga lyxaktörer” hört av sig.
“Man vinner inte kunder och omsättning av ett pris, men den responsen vi fått har varit helt enorm och över förväntan. Jag tror inte själva vi förstod hur stort det var att vinna”, fortsätter Maryam Ghahremani.
Tjänsten går ut på att använda mobiltelefonen och Bambuser har många andra köpupplevelser ovanpå videon, som varukorg, chattfunktion och tävlingar.
Live-känsla
Eftersom det rör sig om lyxvaror så har bolagen ofta inga problem att lägga enorma summor på sina produktioner – och där har Bambuser snabbt hakat på teknologin så att man kan sända via proffskameror och förinspela – så att det istället för retuscherade kampanjer blir en live-känsla.
“Jag vill ju gärna se lyxvarumärkena gå mot det mer autentiska än det perfekta, som kunder inte kan relatera till på samma sätt. För lyxvarumärken handlar det inte om att kränga, utan att bygga varumärke och ett community genom att erbjuda en mänsklig interaktion”, säger Maryam Ghahremani.
Enligt henne handlar detta om “framtidens marknadsföring, försäljning och kundservice”.
“E-handeln har varit statisk med text och bild i 25 år medan allt annat har blivit smartare. Vi har adderat en naturlig kundkontakt som varit för dyr och komplex innan.”
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.