Det är inte bara verkstadsjättarna som drabbas hårt av leveransproblem och komponentbrist. Många mindre svenska teknikbolag påverkas negativt av fördröjningarna.
Leveransproblem och komponentbrist drabbar mindre bolag hårt
Mest läst i kategorin
Långa leveranstider och höjda kostnader drabbar mindre och medelstora teknikföretag. Ett sådant är Rimaster, som designar och tillverkar elsystem till specialfordon.
”Vi slåss om samma komponenter och sedan förra året har vi kämpat för att hitta de delar som behövs för att bygga våra elsystem”, säger Rimasters vd Tomas Stålnert till Di.
Priserna skenar
Jakten på komponenter leder även till att priserna höjs kraftigt på de öppna marknaderna – där en komponent kan kosta tio gånger så mycket – eftersom de säljs till den som betalar mest.
Dessutom är det svårt för bolagen att ge sina kunder besked om leveranser eftersom hela kedjan måste flyta på, vilken den ofta inte gör.
”Tidigare är det vi som styrt planeringen, men nu är vi beroende av leverantörs- och transportkedjan”, säger Mikael Joki, vd för Eskilstuna elektronikpartners.
Han är orolig inför hösten.
“Min bedömning är att vi tidigast kommer se en materialförsörjning som balanserar upp efterfrågan under det andra kvartalet 2022. Fram till dess kommer det vara otrolig konkurrens”, säger han.
Samtidigt kan materialpriserna fortsätta uppåt eftersom de stora komponentleverantörernas lager ser ut att tömmas under hösten.
Mindre bolag mer utsatta
Samtidigt som bolagsjättarna säkrar upp sina leveranser med kontrakt som spänner över lång tid så har mindre bolag ofta inte samma möjligheter när det gäller komponentbrist.
”Det gör att vi som mindre bolag riskerar att hamna längre bak i kön”, klargör Per- Anders Emilson, styrelseordförande i komponentdistributörsbolaget P-A Emilson.
Allt fler bolag börjar nu fundera på hur de kan ha en värdekedja och tillverkning av komponenter som ligger närmare bolagen själva.
”Utan elektronik – ingen teknik. Utan teknik – inget hållbart och högteknologiskt samhälle”, avslutar Mikael Joki.
Läs mer: Chipjätten: Bristen på mikrochip snart över
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.