Dagens PS

Ledande lyxvarumärken stänger butiker i Ryssland

lyxvarumärken
Med lyxvarumärken som Louis Vuitton, Givenchy, Christian Dior och Tiffany & Co är LVMH stora inom rysk detaljhandel. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 07 mars 2022Publicerad: 07 mars 2022

Nu väljer ledande lyxvarumärken som Chanel, LVMH och Kering tillsammans med andra exklusiva modehus att stänga ner sina butiker i Ryssland, skriver Robb Report.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Stänger ned butikerna

Det var under fredagen förra veckan som flertalet av de högt ansedda modehusen meddelade att de kommer att stänga ner sina ryska butiker i såväl Moskva som flera andra av landets stora städer.

Detta som ett led i en redan pågående bojkott där globala varumärken som Nike, FedEx och UPS redan satt hårt mot hårt och stängt ute Ryssland.

Under fredagen meddelade modejätten Hermès via LinkedIn att de tillfälligt stänger sina tre butiker i Moskva som ett resultat av det pågående kriget i Ukraina, skriver Robb Report. En åtgärd som snabbt följdes upp av andra lyxvarumärken. Däribland franska Chanel, som i nuläget äger 17 butiker i Ryssland.

“Vi kommer inte längre att leverera till Ryssland, vi kommer att stänga våra butiker och vi har redan stoppat vår e-handel. Säkerheten för våra anställda är vår prioritet, och vi förblir nära kopplade till våra lokala team som vi kommer att fortsätta att stödja”, sade man enligt Robb Report i ett uttalande.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kering, LVMH och Richemont stänger

När fredagen led mot sitt slut hade även de tre modekonglomeraten Kering, LVMH och Richemont fattat beslut om nedstängning, vilket berör närmare hundra exklusiva varumärken.

Av dessa står LVMH för den största andelen inom detaljhandeln i Ryssland med 124 butiker placerade i Moskva, St. Petersburg och Jekaterinburg och populära lyxvarumärken som Louis Vuitton, Givenchy, Christian Dior och Tiffany & Co.

De närmare 3500 anställda som påverkas av nedstäningen ska dock fortsatt få lön och förmåner skriver Robb Report.

ANNONS

Till Kering hör Gucci, Balenciaga och Brioni medan  Richemont står bakom Cartier, Van Cleef & Arpels och Jaeger-LeCoultre.

Även Swatch Group ägare till varumärken som Harry Winston, Omega, Blancpain och Breguet, bekräftade att de frusit sina affärer med Ryssland.

Lyxvarumärken donerar

Utöver att stänga ned handeln valde flera lyxvarumärken också att donera pengar till olika hjälpinsatser under veckan som gick. LVMH gick in med 5 miljoner euro till Internationella Röda Korsets kommitté,  för att bistå vid hjälp- och flyktinginsatser.

Även Louis Vuitton gjorde en donation på 1 miljon euro till UNICEF och uppmuntrade samtidigt sina kunder att göra vad de kan för krigets offer.

Dessa donationer har sedan följts upp av bland andra Michael Kors, Armani och Chanel, vars donationer tillhandhåller såväl reda pengar till hjälpinsatser som mat och kläder till människor på flykt, skriver Robb Report.

På Chanel sammanfattade man sitt engagemang med att man är “en gemenskap som tillsammans fortsätter att tro på diplomatiska ansträngningar”, skriver Robb Report.

I likhet med resten av världen hoppas man även på en omedelbar och fredlig lösning konflikten.

Läs även: USA och EU diskuterar förbud mot rysk oljeimport

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]