Det är inte alls säkert att handla med Klarna, menar konsumentorganisation. Kundtjänsten beskylls även för att försvåra återbetalningsärenden.
Lavin av anmälningar mot Klarna
Mest läst i kategorin
Under förra året anmälde 851 kunder Klarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Det är en femdubbling på bara ett enda år.
Banken marknadsför sig som en garant för säkra köp, något som organisationen Sveriges konsumenter inte håller med om.
”I de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna”, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen, till P3 Nyheter.
Läs mer: AI tar över jobben på Klarna Dagens PS
Förklaringen: Nya rutiner
Anmälningarna till ARN handlar antingen om att kunder inte får sina varor eller så stämmer leveranserna inte överens med beskrivningen.
Klarna skriver i ett mejl att klagomålen är få jämfört med antalet köp som görs.
Banken hävdar också att den markanta ökningen i ARN-anmälningar beror på förändringar i hanteringen av reklamationer och returer som genomfördes förra året.
Läs mer: Klarnas succé i julhandeln – nya rekordnivåer i USA Dagens PS
Senaste nytt
Fyra gånger fler än i fjol
Dessa problem ska nu ha korrigerats.
Men hos ARN fortsätter anmälningarna mot Klarna att rulla in.
I januari registrerades 88 anmälningar, jämfört med bara 15 stycken i januari förra året.
Läs mer: Klarna-ikon skulle petas efter bråk Dagens PS
50 samtal med kundtjänsten
Även Konsumentverket har fått in hundratals anmälningar mot banken.
Hälften av dem rör kundtjänsten som kunderna upplever aktivt obstruerar när det kommer till återbetalningsärenden, skriver SVT Nyheter.
En av Klarnas kunder vittnar om att det tog tre månader och ett 50-tal samtal till kundtjänsten för att få tillbaka sina pengar.
Klarna nära notering i USA för 207 miljarder
Svenska fintechbolaget Klarna kan gå till börsen i USA under Q3 och siktar på en värdering på 20 miljarder dollar – en av årets största i New York.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.