Larmbolaget Verisure hade stora problem under torsdagen, men hävdar att larmen fungerade som vanligt. Nu ifrågasätts företagets version.
Larmstrul – men Verisure förnekar
Mest läst i kategorin
Larmbolaget Verisure har enligt egen uppgift en halv miljon kunder i Sverige. Under torsdagen hade man omfattande tekniska problem.
Enligt Aftonbladet handlade det om att ett större antal kunder hört av sig och meddelat att deras hemlarm inte fungerade som det ska.
Flera kunder som varit i kontakt med AB uppgav att de inte kunde larma på eller larma av, och att den enda respons de fick i larmpanelen var en automatisk röst som uppgav att det saknades uppkoppling mot larmcentralen.
Hörde av sig på kvällen
Störningarna ska ha uppkommit vid lunchtid, men Verisure kontaktade sina kunder först vid 19-tiden på kvällen, via sms.
”Vissa Verisurekunder har tekniska problem med appen just nu. I övrigt fungerar larmet som vanligt”, var meddelandet.
I meddelandet fanns en länk till Verisures hemsida där det underströks att enbart appen var drabbade av problem men att larmfunktionerna inte var påverkade.
”En driftstörning”
En kund som kontaktade kundtjänsten vid 16-tiden fick följande svar:
”Hej, vi har just nu en driftstörning. Vi har just nu ingen prognos kring när detta år åtgärdat. Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet. Ber om ursäkt för detta”.
På sin hemsida formulerade Verisure senare på kvällen om texten om driftstörningen.
Så hör löd den nya versionen torsdag kväll:
”Vissa av våra kunder hade tillfälliga problem (i dag, den 5 september) på grund av en teknisk uppgradering som påverkade vår app, vilket vi har har undersökt och nu löst till fullo. Ingen åtgärd krävs av våra kunder. Vi tar den uppkomna situationen på stort allvar och ber om ursäkt för besväret”, skrev företaget nu.
Läs mer:
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.