Efter det växlande vintervädret har stora skador uppkommit på det redan hårt slitna svenska vägnätet. Nu larmar branschen.
Larmet: Svenska vägnätet under all kritik


Mest läst i kategorin

Med en vinter med temperaturer och nederbörd som minst sagt varit omväxlande, har det svenska vägnätet drabbats hårt.
“Det här lite speciella vädret har blivit en smärtsam påminnelse om skicket på våra vägar… Det här visar med all önskvärd tydlighet att det måste avsättas mer pengar till underhåll”, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen till Tidningen Näringslivet.

Bara under december till januari har Trafikverket fått in 390 ärenden rörande skadade vägar, vilket är 131 fler ärenden än samma period föregående år.
“Hittills har det varit roligare att klippa band för nya vägar och järnvägar. Att vårda det vi redan har är dessutom samhällsekonomiskt lönsamt. Ändå har politiken, oavsett partifärg, försummat underhållet år efter år”, säger Anders Josephsson.
Fler oroliga röster
Redan i januari 2022 kommenterade Trafikverkets avgående generaldirektör Lena Erixon att hon såg det som “bekymmersamt” att det satsades så mycket mer på järnvägsnätet än på vägarna när underhållsbehoven var så stora.
Även branschorganisationen Sveriges åkeriföretag ser problemet med det slitna svenska vägnätet och ser nu att det verkligen är nödvändigt att skjuta till ordentligt med ökade anslag till ett ökat vägunderhåll.
“Vi ser att det behövs ökade anslag i hela landet. Hittills har det knappt funnits pengar ens till det mest akuta så det behövs verkligen mer resurser”, säger Charlotta Nilsson, pressansvarig på Sveriges åkeriföretag.

Enligt Trafikverkets beräkningar kommer underhållsskulden på vägnätet att år 2026 uppgå till 29 miljarder kronor.
Något som Nils Paul, expert på infrastruktur på Svenskt Näringsliv, nu gärna ser att politikerna tar på allvar.
Sämre transporter
“Vi vet att brister i infrastrukturen påverkar näringslivet genom att transporterna blir mindre tillförlitliga. Att bedriva förebyggande underhåll är helt avgörande för robustheten i vägarna eftersom en sliten anläggning är mer känslig för sprickor och potthål, säger han.
Läs mer:
Om situationen på de svenska vägarna här
Nytt miljöstöd för tunga lastbilar

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.