Länsstyrelsen i Stockholm lever inte upp till sitt rykte. Här är orsakerna varför du ska vara glad över det.
Länsstyrelsen "inte alls krånglig"
Mest läst i kategorin
Länsstyrelsen i Stockholm har, som landets länsstyrelser i övrigt, som uppgift att främja länets utveckling, bidra till tillväxt och, inte minst, att förenkla för företag.
Arbetet sker utan regeringens mål för den så kallade förenklingspolitiken, nämligen att bemötande och service till företag ska vara företagsanpassat och fungera väl.
750 företagare
Nu har länsstyrelsen i Stockholm gjort en kundundersökning där 750 av länets företag svarat på hur de upplevt kontakten med institutionen.
Det är företag ur en mängd branscher, många av dem inom jordbruk. Orsakerna till att de varit i kontakt med länsstyrelsen varierar starkt.
Bra kunskap
Handläggarnas bemötande och kunskap är det som uppskattas mest.
Drygt tre av fem är nöjda med hur deras ärende hanterats, skriver länsstyrelsen.
Det företagare är mindre nöjda med är information, handläggningstider och möjlighet att lämna synpunkter i olika sammanhang.
”Finns fördomar”
”Det finns flera fördomar om länsstyrelsen och en av dem är att vi skulle vara krångliga för företag. Det gläder mig att kundundersökningens resultat signalerar motsatsen och att de kommer från de som faktiskt haft med oss att göra”, säger landshövding Anna Kinberg Batra.
”Ska bli ännu vassare”
”Sedan finns det alltid mer att göra för att bli ännu bättre. Länsstyrelsen ska arbeta för att stärka svensk konkurrenskraft och näringslivsutveckling”, tillägger hon.
”Nu när vi fått en ökad kunskap om vad företagen tycker kan vi lägga fokus där vi behöver förbättra oss och bli ännu vassare. Det ska vara enkelt att starta och driva företag i Stockholms län”, slår Anna Kinberg Batra fast.
Länsstyrelsen i Stockholm larmar om byggkrasch – Dagens PS
Ras för nyproducerade bostäder i Stockholms län – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.